• Onafhankelijk onderzoek van adviesbureau ICCT wijst uit dat een elektrische auto altijd vele malen beter is voor het milieu dan een auto met verbrandingsmotor, zelf als deze wordt opgeladen met vuile stroom.
  • Het onderzoek toont ook aan dat in 2030 overstappen op elektrisch vervoer niet genoeg is om de klimaatdoelen te halen.
  • Ook blijkt dat de productie van accupakketten de laatste jaren stukken milieuvriendelijker is geworden dan men aanvankelijk dacht.

De afgelopen jaren hebben meerdere instanties onderzoek gedaan naar hoe milieuvriendelijk elektrische auto’s nu echt zijn. Daaruit kwamen wisselende resultaten. De een beweert dat diesels schoon zijn, de ander zegt dat je toch maar beter kunt overstappen op een Tesla.

Op die stapel rapporten komt nu weer een uitslag van een nieuw onderzoek te liggen. Alleen is er deze keer veel dieper op de materie ingegaan dan voorheen.

Onafhankelijk adviesbureau The International Council on Clean Transportation (ICCT) bekeek namelijk niet alleen de uitstoot van elektrische auto’s en reguliere auto’s, maar nam ook de impact van de productie van de brandstoffen mee. En dat was nog niet alles, want het keek ook naar de uitstoot van het hele productieproces van de auto’s.

Daarvoor begon het bij het opgraven van de grondstoffen. Ook keek ICCT naar wat er gebeurt met een voertuig als deze aan het einde van zijn leven is en wat voor impact dat heeft op het milieu.

Om de uitkomst van het onderzoek duidelijk te houden, deelden de onderzoekers de resultaten op in gebieden. China produceert bijvoorbeeld nog veel stroom met steenkool, terwijl wij in Europa een groot gedeelte van onze stroom halen uit milieuvriendelijke bronnen.

De gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer voor reguliere auto's (ICEV) en elektrische auto's (BEV). Afbeelding: ICCT
De gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer voor reguliere auto's (ICEV) en elektrische auto's (BEV). Afbeelding: ICCT

Zoals je ziet stoten volledig elektrische voertuigen over hun levensduur flink minder CO2 uit dan auto's met verbrandingsmotoren. In Europa gaat het om een tussen de 66 en 69 procent lagere uitstoot.

De VS scoort iets slechter met een 60 tot 68 procent lagere uitstoot. China, dat nog veel stroom haalt uit vuile bronnen, doet het nog slechter met 37 tot 45 procent minder uitstoot. India komt niet verder dan 19 tot 34 procent minder uitstoot.

Ook laat de tabel zien dat het overstappen op een stroomauto nog niet genoeg is om de gestelde klimaatdoelen te halen. Het verschil in doel en wat realistisch haalbaar is, wordt weergegeven met het zwarte streepje in de blokken.

Deze cijfers zijn gebaseerd op auto's die geregistreerd zijn in 2021. Vanaf dat moment wordt er gerekend met een gemiddelde levensduur van 18 jaar en een kilometrage van tussen de 314.000 en 337.000 kilometer. Daarbij werd ook rekening gehouden met toekomstige mogelijke CO2-reducties bij het opwekken van stroom.

Maar hoe zit het met het accupakket?

Waar ICCT vreemd genoeg geen rekening mee hield, is de batterij in elektrische voertuigen. Omdat het nog onduidelijk is hoelang die precies meegaan, gaan de onderzoekers ervan uit dat deze de volle 18 levensjaren van de auto blijft presteren.

Maar dat is een jaartal waar autobouwers zich niet aan branden. Tesla en Nissan garanderen een goede werking nu voor maximaal acht jaar, of 160.000 kilometer.

Een vervanging van een accupakket kan een flinke impact hebben op de CO2-emmissie van de auto. Het is immers het meest milieuvervuilende onderdeel. Daarnaast is het ook nog niet duidelijk hoe het recyclen van dit soort batterijen precies zal werken.

Gelukkig wordt er hard gewerkt aan het goed recyclen van accu's. In 2019 startte Volkswagen een project waarmee het voor ogen had om 97 procent van de materialen in een accupakket te kunnen recyclen. In 2021 werd dit officieel in gebruik genomen. De Duitse autobouwer denkt hiermee in de toekomst meer dan een ton aan CO2 te kunnen besparen per geproduceerd elektrisch voertuig.

Biobrandstoffen helpen niet. Afbeelding: ICCT
Biobrandstoffen helpen niet. Afbeelding: ICCT

Nog een opvallend resultaat uit het onderzoek: aardgas en biobrandstoffen helpen niet mee om de uitstoot te verminderen. Ze dragen niets bij aan het verlagen van de CO2-productie van de verbrandingsmotor. Daarnaast is een plug-in hybride ook niet schoon genoeg omdat deze nog steeds te veel leunt op zijn benzinemotor.

De conclusie van het rapport is dan ook logisch: vanaf 2030 mag er geen enkele nieuwe benzine- of dieselverbrander meer op de weg komen. Vanaf dat moment moet de overgang naar elektrisch versneld worden. De reguliere auto moet verdwijnen.

Dat komt bijna helemaal overeen met de plannen van de EU. Hierin staat dat er geen enkele auto met verbrandingsmotor meer verkocht mag worden vanaf 2035.

[activecampaign form=34]

LEES OOK: EU wil met zevenmijlslaarzen klimaatdoel halen: brandstofauto’s in 2035 verboden, ook hybride wagens en Ferrari’s