De laadsnelheid van de Tesla-Superchargers wordt verhoogd van 250 kW naar 300 kW, zo laat topman Elon Musk donderdag weten op Twitter.

Hoewel die verhoging goed nieuws is voor toekomstige Tesla-eigenaren, kan geen van de bestaande Tesla’s die laadsnelheid momenteel aan.

Ook met de geplande upgrade loopt Tesla nog altijd achter op de Porsche Taycan en de Hyundai Ioniq 5, die beiden kunnen laden met 350 kW.

Elon Musk zit op donderdag niet stil. Hij laat via Twitter weten dat de Superchargers van Tesla een upgrade krijgen. Ze kunnen binnenkort met 300 kW laden. Op dit moment is het maximale vermogen 250 kW.

Met de verhoging komt Tesla weer op gelijke hoogte met bijvoorbeeld het Nederlandse FastNed, dat al langer laders met een vermogen van 300 kW langs de weg heeft staan.

Hoewel de upgrade goed nieuws is voor mensen die in de toekomst graag een Tesla willen aanschaffen, maakt de snelheidsstijging niets uit voor huidige Tesla-eigenaren. Geen van de bestaande Tesla’s kan nu een dergelijke laadsnelheid aan. De auto’s van het merk toppen allemaal op 250 kW.

Het kan zijn dat Tesla binnenkort een OTA-update (‘Over-The-Air’-update) naar bestaande modellen stuurt die het laden met 300 kW mogelijk maakt. Dit deed het merk in het verleden ook al eens. Toen verhoogde het de laadsnelheid van de Model S en X van 200 kW naar 225 kW.

Wederom een belofte van Musk

Voordat de Supercharger V3 gelanceerd werd door Tesla, beweerde Musk dat de laadsnelheid van de palen ver boven de 350 kW zou uitkomen. Een jaar na die belofte verschenen de palen met een maximaal vermogen van 250 kW. Het is alom bekend dat Musk niet heel goed is met het nakomen van beloftes.

Het lijkt erop dat de hogere laadsnelheid voorlopig alleen voor de vernieuwde Model S en X te gebruiken zal zijn. Deze auto’s krijgen andere accupakketten die de hogere laadsnelheid wellicht aankunnen. Het nieuwe 4680-accupakket, dat onder andere in de Tesla Model 2 zal komen te liggen, kan waarschijnlijk ook sneller laden.

Lees ook: Tesla Model 2 kost minder dan $25.000 en komt waarschijnlijk in 2023 – dit is wat we ervan weten

Met deze upgrade wint Tesla wel terrein in de wereld van laadsnelheden, maar gaat het niet aan de leiding. Dat doen Porsche en Hyunday. De Porsche Taycan en Hyundai Ioniq 5 kunnen beiden laden met 350 kW.

In de praktijk blijkt dat maximale laadvermogens niet zaligmakend zijn. Een 300 kW-lader en de auto die de lading ontvangt moeten beiden de stroomtoevoer op een hoog niveau kunnen houden. Vaak blijkt dat de top maar voor korte periodes gehaald wordt en dat de rest van het laadproces op lagere snelheden gaat. Dit heeft onder andere te maken met het accumanagement van de auto.

LEES OOK: Het is 2021, waar zijn de beloofde zelfrijdende auto’s? Dit is de stand van zaken