Vanaf februari 2019 is Tesla’s Model 3 eindelijk ook in Nederland verkrijgbaar. Maar het gaat nog niet om de betaalbare elektrische auto voor de middenklasse van ongeveer 35.000 euro. Want Tesla rolt aanvankelijk twee luxe versies uit.

Afgelopen week maakte Tesla bekend dat de Long Range All-Wheel Drive 58.800 euro gaat kosten. De Performance-versie start bij 69.700 euro. Beide hebben een grotere accu en meer vermogen.

Met prijzen vanaf pakweg 60.000 euro zijn de duurdere versies van de Model 3 waarschijnlijk in eerste instantie vooral interessant voor zakelijke rijders. Vraag is dan wel hoe het zit met alternatieven, zoals de Hyundai Kona Electric en de KIA e-Niro. Die zijn goedkoper dan 50.000 euro en hebben in 2019 dus geen last van de zogenoemde Tesla-taks.

Wie elektrisch rijdt is vooral geïnteresseerd in drie zaken: prijs, actieradius en laadsnelheid van de accu.

Niemand vindt het wiel graag opnieuw uit en fabrikanten geloven we sowieso niet op hun blauwe ogen. Voor vergelijkbare kengetallen keken we daarom naar de EV-database. Met als belangrijke kanttekening: de gegeven kengetallen zijn óf gemiddelden (want de actieradius van een auto is variabel en afhankelijk van temperatuur, rijgedrag, route en snelheid), óf (in het geval van de Tesla) schattingen.


Tesla Model 3

Bron: Tesla

Volgens de EV-database wordt de Model 3 geleverd met twee accupakketten: de Mid Range en de Long Range.

Voorlopig komen alleen de Long Range Dual Motor en Performance-versie in Nederland beschikbaar. Beide zijn uitgerust met het luxe interieur.

Lees ook op Business Insider

De in Nederland aangeboden Model 3 is voorzien van All Wheel Drive (2 elektromotoren), het luxe interieur en de Long Range-accu. Het toekomstige basismodel heeft alleen achterwielaandrijving, de standaard accu en het basisinterieur.

De prijs varieert: de Long Range-batterijoptie begint bij 58.800 euro, de Performance-versie bij 69.700 euro.

Laadsnelheid

De Tesla Model 3 heeft twee laadmogelijkheden, een gewone laadpoort en een snellaadpoort. Via de gewone poort duurt het 8 uur voor je volledig bent opgeladen en weer 475 kilometer kunt rijden. Met de snellaadpoort kun je na 40 minuten alweer 332 kilometer toe.

Actieradius

Zoals gezegd hangt bereik af van factoren als temperatuur, rijgedrag, route en snelheid. De EV-database geeft een actieradius van 475 kilometer.


De KIA e-Niro 64 kWh

Bron: KIA

Deze KIA rijd je al vanaf 42.510 euro, beduidend minder dan de Tesla. Dit betekent dat je de e-Niro in 2019 aan kunt schaffen zonder de ‘Tesla-taks’ te betalen.

Nu geldt voor volledig elektrische auto’s nog het lage tarief van 4 procent, dat bij de cataloguswaarde moet worden opgeteld. Na de jaarwisseling geldt die 4 procent tot een bedrag van 50.000 euro. Voor bedragen daarboven geldt het bijtellingspercentage van 22 procent.

Laadsnelheid

De laadsnelheid valt dan weer tegen. Voor een volledig opgeladen accu ben je zo weer 20 uur en 30 minuten verder. Sneller gaat het wanneer je gebruikmaakt van een 22 kWh-laadpaal. Dan duurt het 10 uur en 30 minuten.

Gelukkig beschikt de KIA ook over een snellader: na 45 minuten kun je een rit maken van ruim 300 kilometer.

Actieradius

Op een volle accu rijd je 385 kilometer.


De Hyundai Kona Electric 64 kWh

Bron: Hyundai

De Hyundai heeft een vanafprijs die nóg lager ligt, te weten op 39.195 euro. Ook de elektrische Kona valt in 2019 dus volledig onder het lage bijtellingstarief van 4 procent.

Laadsnelheid

Met een accucapaciteit van 64 kWh heb je in 20 uur en 30 minuten de accu weer vol. Ook hier gaat het sneller wanneer je gebruikmaakt van een 22 kWh-laadpaal. Dan duurt het 10 uur en 30 minuten.

Snelladen kan ook: dan kun je na drie kwartier weer 320 kilometer rijden.

Actieradius

Op een volle accu rijd je 400 kilometer.


Net zo snel laden als de fabrikant beweert? Vergeet het maar

Was het bereik een variabel getal, ook aan de laadsnelheid van de auto’s valt het nodige af te dingen. Een fabrikant kan wel zeggen dat de auto in 4 uur opgeladen is, in de praktijk duurt dat vaak langer. Hoe komt dat?

Volgens Dirk van den Blink van de Vereniging Elektrische Rijders heeft dat alles te maken met de in de auto aanwezige lader. In Nederland hebben we een driefasenstroomnet. Veel auto’s zoals de Kona en Niro hebben een lader die maar een fase aankan. In de praktijk betekent dit dat de auto veel minder snel laadt dan de fabrikant aangeeft.

Zo geeft de Kona-importeur een laadtijd aan de laadpaal van 9 uur en 35 minuten op, terwijl in de praktijk aan de meeste voorkomende 11 kWh-laadpaal het toch echt 20 uur duurt. Dat komt omdat de Kona op die ene fase maar de helft van de stroom krijgt die de lader aan kan.

Gebrekkige standaardisatie

Standaardisatie is hier duidelijk de bottleneck. Van den Blink: “Het probleem is dat landen als de VS, Canada, Zuid-Korea en China een eenfasenetwerk hebben, en wij in Europa een driefasennetwerk. Er is dus een mismatch tussen wat de Amerikaanse en Zuid-Koreaanse wagens aan boord hebben, en wat het Europees netwerk kan bieden. Slechts 10 procent van het totale aantal Nederlandse laadpalen is geschikt voor elektrische auto’s die maar één fase kunnen laden. Dit zijn de 22 kWh-laadpalen.”

De oplossing is volgens Van den Blink dat fabrikanten een driefasenlader in hun auto’s moeten stoppen. Maar dat gebeurt vooralsnog niet. Dit heeft mede te maken met hogere kosten, onwetendheid en misschien ook wel beschikbaarheid. “Driefasenladers zijn moeilijker te leveren.”

Er bestaat vooralsnog veel onduidelijkheid. Verkopers weten het niet en kopers evenmin. En bij de fabrikanten is er ook duidelijk geen overeenstemming aangaande een standaard. Van den Blink: “De Kona, de Niro en Jaguar hebben een eenfaselader, zelfs Mercedes kiest er met de EQC voor. Audi, BMW en Tesla leveren dan weer wél driefasen, de VW Golf heeft weer een tweefasenlader.”

LEES OOK: Deze 21 elektrische auto’s kun je in 2025 op de weg spotten