Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:21
  • Tesla moest dinsdag noodgedwongen de productie in de Gigafactory in Shanghai vrijwel stilleggen.
  • Vorige week werd nog gepland om de productie van de Chinese fabriek op te schroeven naar 2.600 auto’s per week, nu zijn dat er slechts 200.
  • De fabriek in Shanghai moest vorige maand al drie weken de deuren sluiten vanwege de rigoreuze coronamaatregelen van de Chinese overheid.
  • Lees ook: Tesla Model 3 is de meest verkochte auto van Europa in maart – alleen Nederland blijft achter

Tesla moest dinsdag noodgedwongen de productie in de Gigafactory in Shanghai bijna stil te leggen. De problemen door de rigoreuze coronamaatregelen van de Chinese regering zorgen er nu voor dat de toelevering van grondstoffen amper voldoende is om de productie voort te zetten, meldt Reuters.

Vorige maand moest Tesla de fabriek al 22 dagen sluiten vanwege het coronabeleid. Kort na de opening produceerde het zo’n 1.200 auto’s per dag, vanaf dinsdag zijn dat er nog slechts 200 per dag. Als de toelevering van grondstoffen nog verder daalt, zal Tesla waarschijnlijk de productie helemaal stilleggen.

Een anonieme bron laat tegenover Bloomberg weten dat de complete sluiting van de fabriek voor het einde van de week verwacht wordt.

Op dit moment draait de fabriek één shift van 8 uur. Kort hiervoor was dat er nog één van twaalf uur. Voor de 22 dagen durende sluiting in april draaide het nog drie shifts van 8 uur. En dat 7 dagen per week.

Eind vorige week zagen managers van de elektrische autofabrikant de bui nog niet hangen, want toen werd er nog gezegd dat de Gigafactory tegen half mei weer zo'n 2.600 auto's per dag zou gaan produceren. Om dit te bereiken zou er een extra shift ingevoerd worden.

Volgens bronnen van Reuters is Aptiv, fabrikant van kabelbomen, helemaal gestopt met het leveren aan Tesla. Het bedrijf zou compleet gesloten zijn omdat er corona was aangetroffen bij enkele werknemers.

Chinese sluiting heeft gevolgen voor Europese markt

Gigafactory 3, zoals de fabriek in Shanghai genoemd wordt, bouwt voornamelijk Model 3 en Y's voor de Chinese en Europese markt. De Berlijnse Gigafactory, die niet lang geleden in gebruik is genomen, kan de het productiegat voor de Europese markt niet opvangen. Daar worden volgens berichten nu zo'n 1.000 Model Y's per maand geproduceerd.

Wie nu een Model 3 bestelt heeft zo'n 10 maanden geduld nodig. De Model 3 wordt pas in februari 2023 geleverd, tenzij je het Performance-model bestelt, die komt in september van dit jaar nog. De Model Y heeft minder last van de productieperikelen. Die kan in augustus van dit jaar nog voor de deur staan.

LEES OOK: ‘Tesla-killer’ Lucid Air komt in juni naar Europa – het bedrijf is al geregistreerd in Nederland