• Tesla heeft een toezichthouder verteld dat zijn “volledig zelfrijdende” bètasoftware niet volledig autonoom zal zijn als deze wordt vrijgegeven.
  • E-mails tussen Tesla en de Californische overheidsinstantie zijn vrijdag openbaar gemaakt.
  • Deze mails lijken sommige dingen die topman Elon Musk over de technologie heeft gezegd tegen te spreken.

Van het lanceren van een vloot robottaxi’s tot navigeren zonder menselijk ingrijpen tijdens een roadtrip door het hele land: Tesla-baas Elon Musk prijst al jaren zijn ambitieuze plannen om zelfrijdende auto’s uit te rollen.

Hoewel je bij Tesla de software om volledige autonoom te rijden – Full Self-Driving Capability (FSD) genaamd – al kon bestellen voor 10.000 dollar, heeft de elektrische autofabrikant een toezichthouder in Californië verteld dat het haar auto’s nog niet volledig zelfrijdend zal maken in de nabije toekomst. Dat blijkt uit e-mails die vrijdag openbaar zijn gemaakt.

In een e-mail die 14 december is verstuurd aan een Californische overheidsheidsinstantie die over auto’s gaat, vertelt Tesla-advocaat Eric Williams dat het bedrijf “overduidelijk” aan de deelnemers van het bètaprogramma heeft laten weten dat de FSD-software “het voertuig niet zelfrijdend maakt en dat de bestuurder de verantwoording heeft om voortdurend alert te zijn”.

Tesla rolde in oktober een belangrijk onderdeel van FSD, bekend als “automatisch sturen in stadsstraten”, uit aan een beperkt aantal werknemers als onderdeel van een bètaprogramma. Toen waren er plannen om het systeem begin 2021 op grote schaal uit te brengen.

'Geen significante verbeteringen verwacht'

Williams voegde hier ook aan toe dat "wij geen significante verbeteringen verwachten" die het mogelijk zou maken dat het systeem alle rijtaken op zich zou nemen.

Een "definitieve release van automatisch sturen in stadsstraten wordt voortgezet als een niveau 2-eigenschap van een geavanceerd rijhulpsysteem." Autonomie op niveau 2 houdt in dat het voertuig voortdurend menselijke aandacht vereist.

De e-mails zijn in handen gekomen en online gezet door belangengroep PlainSite. In het verleden heeft die groep, die zich inzet voor transparantie, zich regelmatig met Tesla bemoeid.

De Californische overheidsinstantie nam contact op met Tesla over het FSD-bètaprogramma om ervoor te zorgen dat de autofabrikant geen zelfrijdend systeem op publieke wegen ging testen zonder de juiste vergunningen.

Als reactie hierop stelde Williams in een e-mail op 20 november dat de bèta aanzienlijke beperkingen heeft waardoor het niet als een autonoom systeem gereguleerd kan worden.

"De bestuurder moet volledig toezicht houden op het systeem", zei Williams. Het is niet bedoeld om automatisch te navigeren bij "bepaalde omstandigheden en gebeurtenissen" zoals "wegafval, noodvoertuigen, bouwzones, grote ongecontroleerde kruispunten met meerdere afslagen, verkeersaders en slecht weer". Dit zijn allemaal situaties waarop een meer geavanceerd niveau 3-systeem wel kan handelen.

Het officiele standpunt van Tesla dat de publieke FSD-bèta geen volledige autonomie zal bieden, lijkt de optimistische beweringen van Musk over de zelfrijdende technologie tegen te spreken.

In december twitterde Musk over Tesla's systeem waarmee je kan rondrijden terwijl je een videogame aan het spelen bent.

'Niveau 5-autonomie in 2021'

Tijdens een telefonische vergadering in januari insinueerde Musk dat Tesla niveau 5-autonomie, waarbij geen menselijke tussenkomst vereist is, zou bereiken in 2021.

De Tesla-baas gaf eerder ook aan dat FSD het bedrijf in staat zal stellen om in 2020 een vloot van 1 miljoen robottaxi's te lanceren. Iets wat niet is uitgekomen.

Maar "automatisch sturen in stadsstraten" is slechts één onderdeel van het FSD-pakket. Het is mogelijk dat het systeem wordt uitgebreid of zal evolueren in de toekomst en dat het dan meer rijtaken kan vervullen.

Het uitbrengen van FSD is al meerdere keren uitgesteld. Maar Musk zei in maart dat het voor juli als abonnement beschikbaar zal zijn. Tesla reageerde niet op een verzoek voor commentaar.

LEES OOK: TomTom wil het Netflix voor autonoom rijden zijn – de HD-kaarten zijn extreem precies, want een zelfrijdende auto moet tot op 20 cm een locatie kunnen bepalen