Ongeveer een half jaar geleden barste Elon Musk in lachen uit toen hem werd gevraagd hoe de nieuwe Gigafactory met het waterprobleem in Gruenheide zou omgaan. De topman van Tesla was aanwezig op een feestje bij de Berlijnse fabriek. Als antwoord op de vraag wees Musk om zich heen en zei: “Kijk, overal is water. Er is geen probleem.” Maar dat blijkt er nu toch te zijn.

De watervoorraad in de regio rondom Tesla’s nieuwste Gigafactory is al jaren aan het afnemen. Het zou op dit moment voldoende zijn om de productie in de fabriek op te starten, maar een expansie van de fabriek zou betekenen dat er niet genoeg water is voor de omwonenden, meldt Bloomberg.

De zorgen rondom de kwestie hebben wederom geleid tot een nieuwe rechtszaak. Deze zal plaatsvinden op 4 maart en vermoedelijk voor nog verdere vertragingen zorgen. Sommige experts beweren zelfs dat de toekomst van de Gigafactory hierdoor op losse schroeven komt te staan.

De vertraging is zeker niet welkom bij Musk en de zijnen. Zij wilden eigenlijk eind vorig jaar de productie al starten. Tot nu toe zijn er nog maar een handjevol Tesla’s uit de fabriek komen rollen. Die waren niet bestemd voor de verkoop, maar om de productielijnen te testen en te kalibreren.

Essentieel onderdeel van Tesla's groeistrategie

De Berlijnse fabriek is essentieel voor Tesla. Het is de voet aan de grond in het werelddeel waar het aandeel van de elektrische auto explosief groeit, en in de aankomende jaren blijft groeien. Het is dan ook logisch dat Tesla liever gisteren dan vandaag zou willen starten met de productie. Het is immers een belangrijk onderdeel van de groeistrategie van het bedrijf.

De watervoorraad zou met of zonder Tesla's Gigafactory een probleem worden in het gebied. Er moet flink worden geïnvesteerd in de infrastructuur en er moet mogelijk water uit andere gebieden worden gepompt. Maar deze projecten kosten jaren en vragen om grote sommen geld. Ook geeft de lokale overheid toe dat ze hierop flink achterloopt.

Vorig jaar kreeg Tesla ook al te maken met de zorgen rondom de watertoevoer. Destijds konden ze dit afketsen door te stellen dat ze maar een fractie van de verwachtte watertoevoer nodig zouden hebben. Ook verlaagde Tesla de hoeveelheid water die benodigd is voor het produceren van een auto tot onder het gemiddelde in de industrie.

LEES OOK: Tesla’s eerste Europese fabriek moest op 1 juli open gaan, maar vergunningen, hagedissen en andere problemen zorgen voor enorme vertraging