Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00

Elon Musk, de topman van Tesla, beweert al heel lang dat de Gigafactory in Berlijn zal beginnen met de productie. Maar telkens waren er Duitse instanties die omwille van milieukwesties roet in het eten gooiden. Tesla kreeg te maken met de ene milieukwestie na de andere en moest de bouw van de fabriek en de productie van de stekkerauto’s keer op keer uitstellen.

Eind vorig jaar diende de Amerikaanse autobouwer de laatste papieren in, waarna het alleen nog wachten was op een akkoord van de regionale overheid. Dat akkoord is er nog steeds niet, maar toch mag Tesla alvast beginnen met het produceren van voertuigen in de gigantische fabriek.

Het gaat hier om een gelimiteerde oplage van slechts 2.000 Model Y’s, meldt de site Electrek. Daarnaast geldt er nog een beperking, want Tesla mag maar 500 vierwielers per week produceren. De hele run duurt dus vier weken.

Wat er daarna gebeurt is nog steeds onduidelijk. Het zou zomaar kunnen dat tegen die tijd de volledige productievergunning binnen is.

Berlijnse Model Y voldoet niet aan kwaliteitseisen

Het is overigens niet de eerste keer dat Tesla toestemming krijgt om een gelimiteerd aantal Model Y's te maken. Eerder liet de overheid het toe om 250 stuks van de elektrische auto te maken. Tesla verkocht deze auto's niet omdat ze niet aan de kwaliteitseisen voldeden.

Met die reden klopte Tesla dan ook opnieuw aan bij de lokale overheid, om te zien of ze nogmaals een test mogen draaien. In een verklaring laten de Duitsers weten dat ze begrijpen dat dit een ongemakkelijke situatie voor de fabrikant is, waardoor ze nu dus wederom toestemming geven voor het produceren van wat Model Y's.

De kleine oplage die nu wordt geproduceerd is dus ook niet voor de verkoop bestemd. De toestemming die Tesla voor de productie verkreeg is alleen bedoeld om het productieproces te controleren. Daarom staat er bijvoorbeeld ook in de goedkeuring dat Tesla bepaalde grondstoffen niet mag aanvullen voor deze testrun.

Wanneer Tesla volledige toestemming krijgt om auto's te produceren, is nog steeds onduidelijk. Musk en de zijnen hopen natuurlijk dat de goedkeuring eerder gisteren dan vandaag komt. Het doel van de Gigafactory is om zo'n 700.000 auto's per jaar te produceren.

LEES OOK: 5 dingen die opvielen bij het Tesla-feestje ter ere van de nieuwe fabriek in Berlijn (waaronder een Gigabiertje)