De koppen over de negatieve cijfers in de Nederlandse autobranche liegen er niet om. En dat valt te verklaren, want er zijn sinds 1967 niet zo weinig auto’s verkocht in ons kleine kikkerlandje als vorig jaar.

Maar daarmee lijken we wel een uitzondering op de rest van de wereld, want volgens een analyse van ING trok de verkoop van nieuwe auto’s juist weer wat aan in 2021. Wereldwijd lag deze 3,2 procent boven het dieptepunt van 2020.

Daarmee wordt het startsein gegeven voor herstel en verdere groei. Volgens ING kunnen we dit jaar wereldwijd al een plus van 5 procent verwachten. Dat betekent dat er in de hele wereld 84,3 miljoen vierwielers verkocht zouden moeten worden.

Al houden de analisten nog wel een kleine slag om de arm, want om dit te halen zou de toeleveringsketen wel gedeeltelijk moeten herstellen. En ze verwachten dat deze ook in 2022 nog fragiel zal blijven.

Kwart nieuwe auto's in 2022 elektrisch in Nederland

In 2022 zet ook de opmars van stekkerauto's door. In Europa zouden elektrische voertuigen voor het eerst de grens van 20 procent van het totale aantal verkochte nieuwe auto's kunnen doorbreken.

Daarmee blijft de EU ruim voor op China, dat rond de 15 procent zit. De Verenigde Staten blijven hopeloos achter. Daar mogen ze verwachten dat het elektrische segment dit jaar rond de 5 procent van de verkopen in beslag neemt.

In Nederland zou in 2022 zelfs een kwart de nieuwe verkochte auto's een stekkerauto kunnen zijn, zo verwacht ING. Na een pas op de plaats in 2021 lijkt de verduurzamingstrend zich dan ook hier door te zetten.

ING verwacht dat een kwart van de dit jaar in Nederland verkochte auto's elektrisch zal zijn. Foto: ING
ING verwacht dat een kwart van de dit jaar in Nederland verkochte auto's elektrisch zal zijn. Foto: ING

De algehele groeiprognose komt vooral voort uit het feit dat autofabrikanten nog volle orderboeken hebben, maar moeite hebben met uitleveren. Dat komt door het wereldwijde chiptekort. Inmiddels hebben veel fabrikanten deals gesloten met toeleveranciers om de levering van halfgeleiders weer op peil te krijgen.

Lees ook: Dit is de impact van chiptekorten op de levering van jouw nieuwe auto – zo lang laten de 7 meest verkochte merken in Nederland je wachten

Daar komt bij dat fabrikanten steeds meer de productie van belangrijke onderdelen zelf op zich nemen. Zo is Volkswagen van plan om zes gigafactories te bouwen waar ze accupakketten willen produceren.

Wagenpark blijft verouderen, wat verduurzaming beperkt

Hoewel de prognose van de ING er goed uitziet voor de autobranche, heeft het wellicht minder impact op het milieu dan je zou verwachten. De prijzen voor EV's zijn hoog en de stimulatie vanuit de overheid om er een te gaan rijden neemt elk jaar een beetje af. Daarom kiezen steeds meer mensen ervoor om in hun oude auto door te blijven rijden.

Inmiddels is de leeftijd van de gemiddelde auto in Nederland opgelopen tot 11 jaar. Een kwart van het hele wagenpark was in 2021 15 jaar of ouder. Ook gaan deze voertuigen na een tijdelijke terugval door corona weer meer kilometers rijden, wat de daling van de CO2-uitstoot door de elektrificatie van het wagenpark beperkt, aldus ING.

De bank verwacht dat deze trend ook in 2022 doorzet, mede gezien het feit dat de handel in occasions het afgelopen jaar het vele malen beter deed dan de verkoop van nieuwe auto's.

Lees ook: Dit zijn de meest verkochte occasions in 2021: Volkswagen, Peugeot en Opel domineren de markt