MisterGreen is een leasebedrijf dat exclusief Tesla’s aanbiedt, maar niet omdat die auto’s zo hip zijn. Er zit veel meer achter de keuze voor Tesla dan je zou verwachten.

“Bij MisterGreen hebben we een missie om zoveel mogelijk CO2 uit het klimaat te halen. We willen een schoner en veiliger milieu voor iedereen,” vertelt Florian Minderop, CVO (Chief Vision Officer) en mede-oprichter van MisterGreen. “Wij denken dat de elektrische auto daar een belangrijke rol in gaat spelen.”

Dat idee hadden Minderop en Mark Schreurs, ook CVO en mede-oprichter, niet direct, want MisterGreen probeerde meerdere dingen uit voordat het zich tot leasebedrijf voor Tesla’s ontwikkelde. Zo werkte het met laadpalen en elektrische verhuurscooters en heeft het ook nog een tijdje Nissan Leafs in de lease gehad. “Maar we kwamen er al snel achter dat al deze dingen geen echte zoden aan de dijk zetten. De palen, scooters en de Nissan Leaf met haar beperkte bereik, waren al snel niets meer voor ons. Wij wilden volledige focus en groei op het in de lease aanbieden van de beste elektrische auto’s”, vertelt Minderop.

Mark Schreurs en Florian Minderop. Foto: MisterGreen
Mark Schreurs en Florian Minderop. Foto: MisterGreen

Dat was een van de redenen waarom de twee oprichters bij Tesla terechtkwamen. Maar bij die keuze speelde nog meer. De hele filosofie van Tesla sloot, en sluit, namelijk nog steeds perfect aan op die van MisterGreen.

De wortels voor die filosofie werden jaren geleden al gelegd. Minderop groeide op in de olie-industrie, “daar gaat het er niet altijd even netjes aan toe. Ik werkte op een gegeven moment in de additieven die eigenlijk niets meer dan marketingpraat bleken. Maar ook het feit dat benzine eigenlijk maar voor 10 procent efficiënt is begon me tegen te staan,” legt Minderop uit. “Ik moest daar iets aan gaan doen en Tesla bood daarin precies wat we zoeken.”

Autofabrikanten missen visie

Tesla is volgens Minderop een bedrijf dat net als zij niet zo zeer bezig is met de korte termijn, maar zich bezighoudt met wat er over 10 en 20 jaar kan gebeuren. Iets wat andere autofabrikanten niet doen. Zij beginnen nu de achterstand een beetje in te lopen door ook elektrische auto’s te bouwen, maar ze missen daarbij visie.

“Ze zien niet dat Tesla geen auto’s maakt, maar computers op wielen. Het bouwt een heel ecosysteem waarin straks bijvoorbeeld robottaxi’s kunnen gaan rijden. En dan verandert de hele manier van hoe we over autorijden en het gebruik van auto’s nadenken,” legt Minderop uit.

“Op dit moment staan auto’s meer dan 90 procent van de tijd stil, maar als het een robottaxi is, kan hij veel meer ingezet worden. Dat betekent dat er minder auto’s nodig zijn om toch aan de vervoersbenodigdheden te voldoen, wat weer beter is voor de CO2-uitstoot, en dat is nog maar één voordeel; zo kan ik nog wel even doorgaan.”

Minderop probeert daarmee duidelijk te maken dat Tesla eigenlijk een gereedschap is om hun visie waar te maken. Daarbij werd gekozen voor een leaseconstructie omdat dit de auto’s bereikbaar maakt voor mensen die niet in een keer zo’n groot bedrag kunnen aftikken. Daarmee is het bereiken van een bepaalde schaal sneller haalbaar.

MisterGreen Tesla's. Foto: MisterGreen
MisterGreen Tesla's. Foto: MisterGreen

Jaguar I-Pace paste niet in de toekomstvisie

Gaandeweg hebben de twee oprichters van MisterGreen natuurlijk ook gekeken naar andere aanbieders. Schreurs geeft een voorbeeld: “We kregen in 2017 een uitnodiging van Jaguar om de I-Pace te komen bekijken. Ik vloog naar Engeland, kreeg een presentatie en werd helemaal in de watten gelegd met grote biefstukken en veel bier. Maar tijdens de presentatie bleek dat de I-Pace slechts een 1-fase lader zou krijgen. Dat zou betekenen dat iemand 25 uur zou moeten laden om een batterij vol te krijgen,” vertelt Schreurs, met de frustratie nog steeds hoorbaar in zijn stem.

“Toen ik vragen stelde over de keuze voor de 1-Fase-lader werd ik weggehoond als betweter en eigenwijs. Maar toen er later met orderboekjes werd rondgegaan en iedereen honderden modellen bestelde, weigerde ik. Het product paste niet bij onze toekomstvisie,” zegt Schreurs stellig.

“Ook had Jaguar geen plannen voor een eigen snellaadnetwerk, daarmee was onze conclusie dat het product niet past bij onze toekomstvisie.”

Minderop voegt er nog aan toe: “plus het idee dat we allemaal mensen opzadelen met een product dat eigenlijk niet aan de huidige standaard voldoet, en dat deze vervolgens allemaal gaan klagen. Daar moet ik niet aan denken.”

In 2013 bleek de idealistische visie van MisterGreen een uitdaging om te verkopen aan banken. De heren hadden natuurlijk kapitaal nodig om snel te kunnen groeien, maar de banken waren lastig te overtuigen omdat elektrische auto’s zich nog niet bewezen hadden. Men verwachtte dat de levensduur van de batterijen zo kort was dat er geen restwaarde bij de auto’s was na het leasen. Aan dat soort constructies wilde niemand zich branden.

Waterstof gebruikt als misinformatie

Volgens Schreurs ontstond de voorzichtigheid bij financiers voornamelijk door misinformatie die destijds in de media de ronde deed. Nu heeft MisterGreen 200 miljoen euro aan investeringen opgehaald, maar dat was niet gelukt als de beloofde transitie naar waterstof echt was uitgekomen.

“Waterstof werd lang gebruikt door spelers als Shell om de acceptatie van batterij-auto’s uit te stellen. En dat werd mooi opgenomen door de media. Maar ondertussen blijkt dat het voor personenvervoer helemaal niet haalbaar is, en ook voor lange afstandsvervoer blijkt het steeds een lastiger verhaal. Nu kijkt men voor waterstof voornamelijk naar luchtvaart en scheepsvervoer,” zegt Schreurs.

Een andere uitdaging was doorbreken in de autolease-wereld. Die markt wordt vooral beheerst door grote spelers die veel korting krijgen bij autofabrikanten omdat ze groot inkopen. “Maar dat geldt niet bij Tesla,” lacht Minderop.

“Tesla geeft geen korting. Iedereen betaalt precies hetzelfde voor een Model 3. Ze hoeven ook geen korting te geven, want er is meer vraag dan aanbod naar de auto’s van het merk. En juist dat gaf ons de kans om deze markt competitief te betreden.”

Schreurs maakt zich ook helemaal geen zorgen om de grotere spelers in de markt. “Concurrentie zoek je zelf op en dat doen we niet. We werken fundamenteel anders en ja: de grote spelers beweren dat ze volledig elektrisch gaan, maar dat zegt ons niet zoveel. Het is een beetje alsof de Albert Heijn beweert het hele aanbod vegan te maken, maar zolang er mensen niet-vegan producten blijven komen, blijven ze die echt wel verkopen,” zegt Schreurs.

Daarbij komen we weer terug op de visie van de twee om het milieu op te schonen en dat te doen met Tesla. De fabrikant biedt op termijn wellicht meer dan wat we nu zien. “Het kan zomaar zijn dat we, als FSD werkt, ineens een floot robottaxi’s gaan inzetten, of dat we onze klanten zelf de mogelijkheid geven om hun Tesla in te zetten als robottaxi.”

Tesla Model 3 van MisterGreen. Foto: MisterGreen
Tesla Model 3 van MisterGreen. Foto: MisterGreen

Voor 2030 zijn er volledig zelfrijdende auto’s

Minderop denkt dat we voor 2030 volledig zelfrijdende auto’s zullen zien. “Wat je nu ziet met Tesla’s FSD is dat het voor meer 99,2 procent alles al kan, maar dat het blijft hangen op de wat Tesla ‘the march of the nines’ noemt. Het zijn de kleine details zoals het voorspellen van onvoorspelbaar gedrag,” zegt Minderop.

“Maar wat je zult zien is dat deze problemen exponentieel snel worden opgelost. Het zal zo snel gaan dat we het zelf niet eens geloven.”

Minderop erkent daarnaast dat de grootste horde voor de zelfrijdende auto niet in de techniek, maar in de acceptatie van de overheden ligt. “Mensen zullen de zelfrijdende auto relatief snel accepteren, maar de regelgeving er omheen wordt nog een probleem, maar ook dat proberen we voor te zijn door veel in gesprek te gaan met overheden. Iets wat we nu al veel doen, maar waar we niet veel over mogen zeggen.”

Minderop en Schreurs zien naast de robottaxi’s ook nog een andere grote markt waar ze met hun Tesla’s een belangrijke rol kunnen spelen: de energiemarkt. “Je ziet dat Tesla zich nu ook al langzaam richting die markt beweegt, en dat is heel logisch,” zegt Minderop. “Je kunt zoveel meer met de batterij in de auto dan alleen de autorijden. Denk aan het opslaan van energie voor je huis en dergelijke, maar zover zijn we nog niet.”

Bij MisterGreen zijn ze er nu al van overtuigd dat de elektrische auto, een “entry point is naar de energiemarkt.”

Op dit moment rijden er 3.500 Tesla’s van MisterGreen rond in Nederland en dat moeten er over een paar jaar 25.000 in heel Europa zijn. Waarom de uitbreiding naar andere landen? “Ten eerste omdat Nederland vrij klein is, maar ook omdat we zien dat er in onze buurlanden ontwikkelingen gaande zijn die de overstap naar elektrische auto’s makkelijker maken,” zegt Minderop. “Daarnaast houdt onze visie niet op bij de landsgrenzen.”

Ook de keuze van de Nederlandse overheid om de subsidiekraan langzaam dicht te draaien komt ter sprake. Deels is dat een goede ontwikkeling, want hoewel MisterGreen er dankbaar gebruik van heeft gemaakt, is het goed om in een onverstoorbare markt te kunnen werken, zegt Minderop. 

De overstap naar de elektrische auto remt af

Het stopzetten van subsidies zorgt er wel voor dat de overstap naar de elektrische auto nu flink wordt afgeremd. Minderop verwacht dat de echte explosieve groei van het aantal elektrische auto’s niet meer in Nederland zal zitten. Buurlanden zoals Frankrijk en Duitsland investeren veel meer geld in elektrische auto's. Daar blijft de subsidiekraan namelijk voorlopig nog wel vol open.

Zelfs nu de subsidie in Nederland afneemt, denkt Minderop dat Nederlanders gaan kiezen voor betere producten en de halfbakken EV’s links laten liggen. Met andere woorden: het aandeel Tesla’s zal toenemen en de ondoordachte EV’s die nu de markt overspoelen zullen minder gaan verkopen. De consument kan immers maar een keer zijn geld uitgeven en doet dat in dat geval toch het liefst aan het beste product.

En het moge ondertussen duidelijk zijn dat Tesla in de ogen van de twee MisterGreen oprichters geen gelijkenis kent in de automotive-wereld. Zelfs de Cybertruck valt in de smaak. “Ik heb er natuurlijk een vooruitbesteld. Ik vind hem er goed uitzien en ik heb er grote plannen mee,” vertelt Minderop met een doodserieuze blik in zijn ogen. 

“Ik wil ermee op wereldreis gaan. Dat lijkt een grotere uitdaging dan dat het is want je kunt hem ombouwen tot camper en voorzien van zonnepanelen waardoor je overal stroom hebt. En hij is kogelvrij dus je kunt er veilig mee door Eritrea rijden,” grapt Minderop.

LEES OOK: Elon Musk schurkt tegen de autoritaire machthebbers van China aan: dat kan bepalend zijn voor de toekomst van Tesla