De informatie vanuit het hoger onderwijs voor aanstaande studenten moet eerlijker en transparanter worden. Op dit moment wordt die informatie nog te veel beïnvloed door marketingbelangen van universiteiten en hogescholen.

Dat stellen de uitgevers van studievoorlichtingsmateriaal, de Keuzegids en DeDecaan.net, in een maandag verschenen rapport.

Extra onderzoek

Een Kamermeerderheid wil inmiddels dat de onderste steen boven komt, aldus de PvdA mede namens de VVD maandagmiddag. “Studenten moeten weten waar ze aan toe zijn, bijvoorbeeld op het gebied van kansen op een baan. De informatie moet objectief zijn”, aldus Mohammed Mohandis van de PvdA. Hij vindt dat ook duidelijk moet zijn van wie de informatie komt. VVD en PvdA willen dat minister Jet Bussemaker van Onderwijs extra onderzoek laat doen.

Volgens de onderzoekers worden baankansen te rooskleurig voorgesteld. Dat geldt ook voor de hoogte van de bijbehorende salarissen en de slagingskans bij de opleiding. Daarnaast is de informatie over studiekeuze vaak onvolledig. Zo is er volgens de onderzoekers onvoldoende aandacht voor particuliere opleidingen.

Het onderzoek kwam tot stand na gesprekken met Kamerleden, collega-uitgevers en studentenorganisatie ISO.

Kritisch

“Het wringt dat universiteiten en hogescholen medeverantwoordelijk zijn voor het verschaffen van onafhankelijke en kritische informatie, terwijl zij hier duidelijke belangen hebben”, stelt het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) in een reactie. Het ISO pleit ervoor instellingen en studentenorganisaties niet langer deel te laten zijn van het bestuur van Studiekeuze123, een officiële website waar scholieren erkende opleidingen met elkaar kunnen vergelijken. Nu wordt volgens het ISO kritische en onafhankelijke informatie onvoldoende gegarandeerd.

Lees ook op Business Insider

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl