Parkeer-startup ParkBee krijgt 5 miljoen euro groeigeld voor schaalvergroting, een oversteek naar Londen en diensten rond parkeerplaatsen.

Het bedrijfje begon twee jaar geleden en bedacht een constructie om ongebruikte private parkeerplaatsen – in grote steden bijna de helft – toegankelijk te maken voor het grote publiek. Via parkeerapps zoals Parkmobile kunnen automobilisten de slagboom van een ParkBee-locatie openen en afrekenen.

Ook interessant voor bedrijven die met een overschot aan parkeerplaatsen zitten. Volgens cijfers van de start-up zelf levert een locatie met zo’n twintig onbenutte parkeerplaatsen de eigenaar jaarlijks 50.000 euro op. Op een hotspot kan dit oplopen tot 500.000 per jaar.

Omzetcijfers brengt de startup niet naar buiten, maar aan Sprout laat mede-oprichter Wouter de Bruijne weten dat ze elke maand minimaal tien procent groeien.

Nederlandse parkeerapp naar Londen

“Londen is bij uitstek geschikt voor ParkBee, met haar grote parkeerdruk en hoge parkeertarieven. Dit is voor investeerders ook een logische investering: hoe meer locaties hoe meer omzet, plat gezegd,” aldus De Bruijne tegen Sprout.

Om vastgoedaanbieders te overtuigen wil ParkBee ook investeren in technologie, bijvoorbeeld in het plaatsen van sensoren, om beter inzicht in data te krijgen.

Vastgoedaanbieders "hebben nu nog niet genoeg inzicht in de bezetting van de parkeerplekken. Als wij aan een vastgoedeigenaar vragen wat de bezetting van hun parkeergarage is, dan wordt er een spreadsheet bijgehaald en bijvoorbeeld 70 procent verhuurd, en 30 procent leeg uitgehaald. Terwijl wij zien dat dat bijvoorbeeld op een vrijdag andersom is. Dat soort inzichten willen we met het plaatsen van sensoren verbeteren.”

Bij de start haalde ParkBee al 1,8 miljoen op. Nu komt daar nog 5 miljoen bij dankzij Statkraft Ventures, een grote Noorse producent van duurzame energie.