Muziekstreamingsdienst Spotify wil in het eerste kwartaal van 2018 naar de beurs, schrijft nieuwssite Axios op woensdag. Dat blijkt uit documenten die het bedrijf bij de Amerikaanse toezichthouder deponeerde in december.

Spotify weigert commentaar te geven aan Axios, maar het nieuws komt niet als een verrassing. Aanvankelijk was het Zweedse bedrijf van plan om al in 2017 publiek te gaan.

Bijzonder aan de stap is dat Spotify een directe beursgang ambieert met alleen het huidige pakket aandelen, in plaats van de meer gebruikelijke IPO waarbij een bedrijf nieuwe aandelen uitgeeft. Daarmee kan het vers kapitaal ophalen, maar nemen de aandelen van bestaande investeerders eveneens in waarde af. Zowel de startup-wereld als Wall Street zullen dus met interesse de beursgang van Spotify volgen.

De muziekdienst is de grootste in zijn soort en zou tussen de 18 en 20 miljard dollar waard zijn. 60 miljoen mensen betalen voor de dienst – zodat ze geen reclames te horen krijgen – en nog eens 80 miljoen gebruikers zijn gratis lid. Daarmee loopt Spotify ver voor op concurrenten als Apple Music, Tidal en Rdio.

Spotify heeft geen keus en moet zo snel mogelijk naar de beurs. In maart 2016 sloot het een deal met private investeerders ter waarde van 1 miljard dollar aan contanten. Het ging hierbij om een zogenoemde converteerbare obligatie, dus een lening die tegen bepaalde voorwaarden omgezet kan worden in aandelen.

De investeringsmaatschappijen hebben bedongen dat als Spotify de lening van 1 miljard dollar niet binnen een bepaalde tijd terugbetaalt, ze extra korting krijgen als de lening wordt omgezet in aandelen. Hierdoor kunnen de investeerders bij een beursgang hun aandelen mogelijk met meer winst verkopen.

De verwachting was eerder dat Spotify in 2017 naar de beurs zou gaan, maar oprichter Daniel Ek stelde die stap uit om de winstgevendheid van zijn bedrijf te verbeteren.