Er zijn maar weinig mensen die het leuk vinden om te solliciteren. Voor je gevoel kun je op álles worden afgerekend: foute kledingkeuze, verkeerde antwoorden op vragen en als het even tegenzit ook nog je karakter.

De realiteit is dat het bedrijf waar je solliciteert simpelweg op zoek is naar iemand die binnen het team past, en dat jij op zoek bent naar een nieuwe, leuke baan. Als je niet wordt aangenomen, betekent dat waarschijnlijk dat je niet in het profiel past – en dat je het in die functie dus ook niet naar je zin had gehad.

Die gedachte haalt al wat druk van de ketel. Maar met wat extra tips kun je ervoor zorgen dat je nog beter voor de dag komt en jezelf nog beter presenteert aan je potentiële nieuwe werkgever.

Business Insider sprak de HR-directeur van L’Oréal Nederland, Eva Szreder. Ze werkt al bijna 19 jaar bij het beautybedrijf en heeft in die tijd meer dan duizend kandidaten gesproken.

“Meestal nodig ik voor een functie drie of vier mensen uit op gesprek”, zegt ze. “Ik vind het dan vooral belangrijk om ze te beoordelen op of ze passen bij L’Oréal en bij de functie.”

Hoewel L’Oréal een bedrijf is dat zich veel richt op uiterlijke verzorging, maakt het Szreder niet uit of kandidaten de producten zelf veel gebruiken of van make-up houden. “Of iemand affiniteit heeft met beauty is niet aan zijn of haar uiterlijk te beoordelen”, zegt ze. “Iedereen heeft een eigen idee van wat mooi is en je hoeft geen beautyjunkie te zijn om onze klanten te begrijpen. Daarvoor hoef je alleen maar nieuwsgierig te zijn en te begrijpen waar onze consument zich bevindt en waar hij of zij behoefte aan heeft.”

Of je bij de baan past, is dus belangrijker dan je uiterlijk. “Ik heb zelfs weleens iemand aangenomen die op slippers en met een korte broek naar het sollicitatiegesprek kwam. We hadden hem op het laatste moment uitgenodigd, dus we konden er allemaal om lachen, en uiteindelijk liet het juist zien dat hij de baan graag wilde: hij was overduidelijk aan het genieten van het mooie weer, maar kwam toch nog naar ons toe voor het gesprek.”

Lees ook op Business Insider

Szreder probeert er tijdens gesprekken daarom vooral achter te komen of kandidaten zich kunnen inleven in de klanten van L’Oréal en of ze de uitdagingen waar het bedrijf voor staat begrijpen. Uiteindelijk zal iedere recruiter daar goed op letten. Daarom heeft Szreder vier essentiële tips voor als je een sollicitatiegesprek hebt voor je droombaan:


Bereid je heel, héél goed voor

“Dit klinkt als een open deur”, zegt Szreder, “maar het is belangrijk om je echt goed voor te bereiden op je gesprek. Alleen dan kun je de juiste vragen stellen om zo zelf meer informatie te krijgen over de baan en het bedrijf.”

Szreder adviseert om ongeveer 4 uur tijd te stoppen in de voorbereiding, misschien zelfs meer als je de baan echt graag wil. “Lees je dan in in de cultuur en organisatie en probeer mensen te spreken die al bij het bedrijf werken. Vraag wat ze leuk en lastig vinden. Lees ook het jaarverslag van het bedrijf door, zodat je weet hoe het businessmodel in elkaar zit, en probeer het bedrijf ook op andere manieren goed te leren kennen.”

“In het geval van L’Oréal zou ik mensen adviseren om even naar de parfumerie of drogist te lopen om daar te kijken waar onze producten staan. Je kunt aan de dame die er werkt vragen wat er precies speelt op het gebied van beauty, waar klanten vaak naar op zoek zijn en wat de trends zijn.” Probeer dus om niet als klant naar het bedrijf te kijken, maar als werknemer.


Lees de sollicitatietekst goed door

Leer niet alleen het bedrijf goed kennen, lees ook de vacature heel goed door. “De tekst in de vacature is altijd interpreteerbaar, iedereen leest hem op een andere manier, dus het is belangrijk om er dieper in te duiken”, zegt Szreder.

“Wat wordt er gevraagd, wat wil je brengen?” Door goed na te denken over wat voor iemand het bedrijf eigenlijk zoekt, kun jij je makkelijker op de vragen voorbereiden die je krijgt en maak je dus meer kans op de baan.


Vraag jezelf af wat jij eigenlijk wil

Szreder: “Vraag jezelf voor het gesprek ook af waar je blij van wordt en wat je gelukkig maakt. En wat zou je absoluut niet willen in je nieuwe baan?” Dat laatste kan om van alles gaan: je wilt bijvoorbeeld absoluut geen nachtdiensten draaien of vindt een dag thuiswerken prettig. “Maar bedenk ook waar je naartoe wil. Wat wil je leren? Hoe wil je je ontwikkelen?”

“Stel tijdens het gesprek vragen over zaken die voor jou, als potentiële nieuwe werknemer, belangrijk zijn.” Ook hierbij kan je aan veel verschillende thema’s denken: arbeidsvoorwaarden, maar bijvoorbeeld ook over hoe het bedrijf omgaat met duurzaamheid.


Neem een spiekbriefje mee

Het is zonde als al die voorbereiding voor niets was omdat je tijdens het gesprek door de zenuwen vergeet wat je wilde vertellen en vragen, en dus adviseert Szreder om een paar belangrijke punten voor jezelf op papier te zetten en die mee te nemen naar het gesprek. “Ik zou van niemand verwachten dat hij alles uit zijn hoofd leert, dus ik vind het helemaal niet gek als mensen een briefje meenemen, dat vind ik juist professioneel. Ik zie ook veel mensen die dat doen. Dus heb je dat zelf nog nooit gedaan: neem alsjeblieft je aantekeningen mee.”

Hier vind je meer tips voor je sollicitatiegesprek: