De start-up Nextdoor wil geld verdienen aan de tips die buurtgenoten uitwisselen. En wellicht uitgroeien tot het Uber voor de lokale klusjesman.

Gemeenschapsgevoel, daar draait het allemaal om bij sociale media. Door Facebook, Twitter en Instagram kunnen we ons verbonden voelen met mensen over de hele wereld. Maar de gemeenschap van de échte buurt: je buren, de mensen die je tegenkomt als je je hond uitlaat, die op dezelfde sportclub zitten – die is nog steeds een soort heilige graal voor internetbedrijven.

Advies van een bekende

Je kunt een restauranttip krijgen van een onbekende op internet – maar als je die persoon ook echt zelf kent, is die internettip veel meer waard, is de gedachte. De start-up Nextdoor uit San Francisco probeert die lokale gemeenschap te vertalen naar een sociaal netwerk, schrijft de New York Times. Vele internetbedrijven probeerden dat, en faalden.

Maar Nextdoor moet op het goede spoor zitten, want woensdag kondigde het bedrijf aan 110 miljoen durfkapitaal te hebben aangetrokken. Daarmee komt de waarde van het drie jaar oude bedrijf op ongeveer 1,1 miljard dollar. “Een gemeenschap opbouwen is echt heel erg moeilijk”, zegt CEO Nirav Tolia. “Vertrouwen is essentieel, en het moet authentiek zijn.”

Identiteit verifiëren

Nextdoor heeft meer dan 53,000 microgemeenschappen opgebouwd in de hele Verenigde Staten. Alleen mensen die bij elkaar in de buurt wonen kunnen met elkaar communiceren. En gebruikers moeten hun identiteit en woonadres laten verifiëren als ze lid worden.

Nextdoor is moderner en ziet er beter uit, maar wat er op de site gebeurt is te vergelijken met e-mailgroepen. Gebruikers kunnen nieuwtjes over de buurt uitwisselen, dingen te koop aanbieden, dingen organiseren of een huisdier als vermist opgeven. Nextdoor werkt ook samen met 650 lokale overheidsdiensten.

Geld verdienen aan lokale tips

Dit is allemaal interessant voor de grote vis: de lokale adverteerder. Per dag wisselen Nextdoor-gebruikers vijf miljoen berichten uit, waarvan één miljoen bestaat uit aanbevelingen voor diensten. Daarvan gaat weer tachtig procent over lokale bedrijven. Nextdoor wil uit die berichten gebruiken om lokale bedrijven aan te prijzen.

Nextdoor is nog aan het uitvinden hoe geld kan worden verdiend aan die aanprijzingen. Bijvoorbeeld door advertentieruimte te verkopen, maar ook door, à la Uber, gebruikers de mogelijkheid te bieden lokale bedrijven rechtstreeks via de site in te huren. Bijvoorbeeld een klusjesman of een bijlesleraar.

Dat zou zelf een heel nieuwe markt van lokale dienstverleners kunnen aanboren, zegt Nextdoor. Misschien gaat de buurvrouw opeens haar diensten als hondenuitlaatster aanbieden.

Wisselend succes

Veel bedrijven hebben al de lokale markt proberen aan te boren, met wisselend succes. AOL gooide 200 miljoen dollar stuk op Patch, een netwerk van honderden sites met hyperlokaal nieuws. Patch werd een mislukking: AOL verkocht de site in 2014. Foursquare vaart beter: het bedrijf verkoopt advertenties aan lokale bedrijven. Facebook is daar nog maar recent mee begonnen.

Dit jaar is Nextdoor van plan bedrijven voor het eerst te laten posten op zijn netwerk. Maar het bedrijf gaat omzichtig te werk: de gebruikers mogen niet wegrennen. "Hoe krijg je 'lokaal' onder de knie, waar zoveel bedrijven hebben gefaald? Je doet het rustig aan, stapje voor stapje", zegt Tolia.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl