Wie kent het niet, de middagdip op kantoor? Een duf hoofd, zware ogen, geen
concentratie. Niet alleen is de lunch een aanslag op het energiepeil van
werknemers, het menselijk lichaam krijgt van nature gemiddeld acht uur na
opstaan een kleine dip.

De een drinkt een sterke bak koffie, terwijl de ander naar de automaat rent
voor een reep chocola. Maar het is vaak een lastige strijd tegen de dufheid.

Stiekem middagdutje
Zo ook bij logistiek manager Pedro Gonzalez*. In zijn thuisland Spanje bood
de siësta een prima uitkomst voor de zware ogen in de middag, maar hier in
Nederland moest hij zich aanpassen aan een nieuwe werkcultuur. En dus doet
de manager zijn middagdutje in het geniep: "Ik zeg na de lunch dat ik
iets uit mijn auto moet halen. In werkelijkheid ga ik op de achterbank even
tukken. Of ik ga naar de wc en doe daar vijf minuten mijn ogen dicht.
Gelukkig ben ik nog nooit betrapt."

Slapen is op veel werkplekken not done. Dat terwijl verschillende
internationale studies de voordelen van een powernap wetenschappelijk hebben
aangetoond. Zo blijkt dat je door een dutje sneller nieuwe vaardigheden aan
kunt leren. Een hazenslaapje is ook goed voor je geheugen, is de conclusie
van een grootschalig onderzoek van het Amerikaanse National Institute of
Mental Health.

Wetenschappers van het ruimte-instituut NASA toonden aan dat overdag slapen,
liefst acht uur na het opstaan, net zo effectief is als goede nachtrust. De
powernap voorkomt volgens het instituut irritatie, ongeduldigheid en
concentratiegebrek. Toch willen Nederlandse werkgevers er niet aan.

Taboe door calvinistische instelling
"Wij zijn te calvinistisch ingesteld om slaap als productief te beschouwen",
zegt hoogleraar psychofysiologie Gerard Kerkhof. Kerkhof doet onderzoek naar
slaap aan de Unversiteit van Amsterdam en pleit al jaren voor de powernap. "Het
menselijk lichaam is nou eenmaal niet gebouwd om veertien uur achter elkaar
optimaal te presteren. Uit allerlei onderzoeken blijkt dat een slaap van
niet langer dan een half uur goed is voor je concentratie."

Desondanks wordt slapen volgens hem nog steeds als zwakte gezien: "Als je
slaperig bent, moet je dat van je af te zien schudden met een plens water.
Het slaperigheidprobleem wordt volkomen genegeerd."

Kerkhof noemt Japan als voorbeeld voor waar het wél goed gaat. Daar hebben
veel bedrijven een slaapcabine, zodat duffe medewerkers even bij kunnen
tanken. Een ander land waar pionierswerk wordt verricht op het gebied van fatigue
management
zijn de Verenigde Staten. In Amerka is zelfs een lobbygroep
opgericht om powernapping te promoten, The World Nap Organization.

Promotie in Nederland
In Nederland wil ondernemer Will Nijsten het middagdutje aan de man te
brengen. Zijn bedrijf Acaleph, een tranings- en adviesbureau op het gebied
van veiligheid, ontwikkelde een powernapstoel. Nijsten: "Ik heb
als veiligheidsdeskundige veel analyses moeten maken van bedrijfsongelukken.
Vermoeidheid blijkt vaak een grote factor; daardoor verliezen mensen hun
alertheid. Toen kwam ik op het idee om een powernapstoel te ontwikkelen."

De stoel is lekker warm, en zó gebouwd dat de voeten op dezelfde hoogte als de
longen liggen; de ideale slaapstand. Uit de stoel klinken
baarmoedergeluiden, om de werknemer een optimaal gevoel van geborgenheid en
slaperigheid te geven. Bedrijven als de NS en Philips kochten de
powernapstoel van Acaleph, die tussen de 8.000 en 10.000 euro kost.

Of het Nederlandse bedrijfsleven het taboe op slapen ooit van zich af kan
schudden? Ondernemer Nijsten denkt van wel: "Slapen in de trein is ook
volkomen normaal. Powernappen verhoogt de de productiviteit met 30 procent.
Maar veel Nederlandse bedrijven moeten leren de voordelen in te zien van een
midagdutje."

*De naam Pedro Gonzalez is om privacyredenen gefingeerd.

Lees ook:

De baas is moe

Chinezen slapen massaal in Ikea

Werknemers slapen beter in winter

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl