• Voor de derde avond op rij zijn er in meerdere steden rellen geweest, waarbij winkels zijn geplunderd.
  • Brancheverenigingen voor winkeliers willen dat de overheid meer doet om de rellen onder controle te krijgen.
  • Volgens het Verbond van Verzekeraars is de schade voor winkeliers gedekt.

Bij supermarktketen Dirk van den Broek wordt met afschuw gereageerd op de plundering van een winkel aan de Beijerlandse Passage in Rotterdam door relschoppers.

Volgens een verklaring van moederbedrijf Detailresult Groep werd de supermarkt maandagavond “volledig verwoest”, net als andere winkels in de omgeving. De omvang van de schade wordt nog bepaald, maar de winkel is wel weer open.

De winkel werd uit voorzorg om 18.45 uur gesloten, zodat het merendeel van de medewerkers veilig het pand kon verlaten.

“Onze eerste zorg gaat nu uit naar onze medewerkers van deze winkel. De angst en het ongeloof wat er in hun winkel heeft plaatsgevonden moet verwerkt worden. Vanochtend is de directie ter plaatse om in gesprek te gaan met de medewerkers en de zorg aan te bieden die men nodig heeft.”

Het supermarktbedrijf zegt dat vannacht met man en macht in de winkel is gewerkt om de schade zo snel als mogelijk te herstellen.

Verzekeraars: ondernemers gewoon uitbetaald bij schade rellen

Ondernemers hoeven zich geen zorgen te maken over schade door rellen als gevolg van de avondklok, zegt het Verbond van Verzekeraars. “In deze situatie dekken verzekeraars doorgaans, mits ondernemers verzekerd zijn. Verzekeraars laten weten de klanten te steunen”, zegt een woordvoerster. Ze zullen daarnaast proberen de schade te verhalen op de daders.

Sommige zaken, zoals overheidseigendommen en fietsen, zijn meestal niet verzekerd en kunnen dus ook niet vergoed worden als er schade is. “Mensen betalen ook uit eigen zak voor deze rellen”, zegt de woordvoerster. Rampenverzekeringen dekken geen schade door rellen.

Lees ook op Business Insider

Over het aantal meldingen van schade door de rellen of een voorlopig schadebedrag kon het Verbond van Verzekeraars nog niets zeggen.

Schade aan een winkel op de Rotterdamse Beijerlandselaan, de dag na de rellen. Foto: ANP/Koen van Weel
Schade aan een winkel op de Rotterdamse Beijerlandselaan, de dag na de rellen. Foto: ANP/Koen van Weel

De brancheorganisatie riep maandag de overheid al op tot “krachtig ingrijpen” om te voorkomen dat de situatie onbeheersbaar wordt. “Ondernemers en particulieren worden in zware tijden nog eens extra getroffen door nodeloos toegebrachte schade aan bedrijven, woningen en auto’s”, zei Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars.

CBL: plunderingen van winkels zijn verschrikkelijk

Brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt “geen woorden” te hebben voor al het geweld tegen winkeliers, die het al zwaar hebben vanwege de coronacrisis. “Het helpt voor geen meter”, aldus een woordvoerder.

Het CBL wijst er verder op dat sommige supermarkten uit voorzorg tegen plunderingen eerder sluiten. Dat komt ook de spreiding van bezoekers tegen het coronavirus niet ten goede, zegt de organisatie.

Overigens heeft het CBL er wel begrip voor dat winkels eerder dichtgaan, “want de veiligheid van werknemers gaat voorop”.

Het CBL roept de overheid op om meer te doen om de relschoppers onder controle te krijgen. De organisatie erkent dat dit lastig is, omdat de rellen erg onvoorspelbaar zijn.

‘Smoor rellen in de kiem om winkeliers te beschermen’ 

Winkeliersvereniging INretail, die belangen van met name schoenen- en kledingwinkels behartigt, vindt dat de rellen in de kiem gesmoord moeten worden. “Iedereen wordt al zwaar getroffen door corona, dit bizarre gedrag wil je er echt niet nog eens bij hebben”, aldus de woordvoerder.

INretail, dat “verontruste apps” van leden krijgt, herhaalt de waarschuwing voor criminaliteit en winkelinbraken die de vereniging deed in december, toen de huidige lockdown net van kracht werd. Dat wordt volgens de vereniging nu realiteit.

Brandschade aan een container op de Beijerlandselaan in Rotterdam. Foto: ANP/Koen van Weel
Brandschade aan een container op de Beijerlandselaan in Rotterdam. Foto: ANP/Koen van Weel

INretail roept burgemeesters verder op om ervoor te zorgen dat winkels niet nog verder getroffen worden. De vereniging adviseert winkeleigenaren met beveiligingscamera’s om die te controleren en eventueel materiaal langer op te slaan zodat het gebruikt kan worden als bewijs van ongeregeldheden.

“Zorg dat je veiligheidssystemen op orde zijn, bewaar beelden langer indien nodig, stem met je lokale winkeliersvereniging af wat de politie doet om winkelgebieden veilig te houden. Zeker als blijkt dat relschoppers het op bepaalde gebieden gemunt hebben”, zegt de woordvoerder.

RND: overheid moet sneller informatie geven

Andere landelijke winkeliersverenigingen worstelen met advies aan ondernemers, omdat niet op voorhand duidelijk is waar ongeregeldheden ontstaan.

Directeur Eus Peters van de Raad van de Nederlandse Detailhandel (RND) wil dan ook dat overheden sneller informatie geven over waar onrust wordt verwacht, zodat winkeliers snel preventieve maatregelen kunnen treffen.

De RND, die onder meer drogisterijen, bouwmarkten en opticiens vertegenwoordigt, riep de Mobiele Eenheid al op winkeliers te beschermen tegen de relschoppers. Volgens Peters komen de rellen boven op de andere problemen waar winkeliers nu mee te maken hebben, zoals het niet mogen laten afhalen van bestellingen.

Zorgen McDonald’s over veiligheid medewerkers door rellen

Ook fastfoodketen McDonald’s maakt zich zorgen om de veiligheid van restaurantmedewerkers en bezorgers door de rellen die zijn ontstaan na het invoeren van de avondklok.

“Vanwege de ongeregeldheden door de avondklok willen we onze medewerkers niet in een onveilige situatie laten werken”, aldus een woordvoerster. De fastfoodketen zegt de situatie in de steden nauw in de gaten te houden.

Volgens McDonald’s zetten maaltijdbezorgapps zoals Thuisbezorgd en Uber Eats, waarmee de keten samenwerkt voor de bezorging, in steden waar het onrustig is de bezorgdiensten tijdelijk uit. Dat gebeurde bijvoorbeeld op zondagavond in Eindhoven en Rotterdam.

Het is aan een franchisenemer of eigenaar van een McDonald’s-vestiging om te besluiten of een restaurant dicht gaat, zegt de woordvoerster. Als dat gebeurt en de vestiging bezorgt via de maaltijdbezorgapps, verdwijnt het restaurant ook automatisch van de bezorgdienst.

McDonald’s zegt blogs en fora in de gaten te houden om te onderzoeken wat er leeft en of er een restaurant in de buurt zit. “Die informatie delen we intern, om ons personeel zo adequaat mogelijk te kunnen beschermen”, aldus de woordvoerster.

De keten adviseert zijn franchisenemers om in nauw contact te blijven met de lokale overheid en de burgemeester en “goed te handelen naar hun aanwijzingen”. De keten zegt nog geen verontruste franchisenemers te hebben gesproken, maar dat wil niet zeggen dat zij geen zorgen hebben over de veiligheid van medewerkers, crew en gasten, zegt de woordvoerster. Ook is er nog geen schade gemeld aan McDonald’s-restaurants door de rellen.