Er mag dinsdag niet gestaakt worden rond Schiphol. De luchthaven moet bereikbaar blijven met het openbaar vervoer, besloot de rechter in een door Schiphol aangespannen kort geding. Schiphol was bang voor de openbare orde als reizigers niet met de trein naar het vliegveld kunnen komen of dat kunnen verlaten.

Er moet die dag tussen 05.00 uur en 21.00 ieder kwartier een trein van Schiphol naar Amsterdam Centraal en vice versa rijden. De treinen stoppen ook op de stations Lelylaan en Sloterdijk.

De rechter oordeelde dat reizigers op de luchthaven onmogelijk alleen via de weg naar en van Schiphol kunnen reizen. Door de staking wordt er al meer drukte verwacht op de weg. Bovendien is er een gerede kans dat Schiphol Plaza te druk wordt als er te veel reizigers op de luchthaven zijn die niet weg kunnen.

De NS kan dinsdag een ‘minimale noodpendel’ laten rijden tussen Amsterdam Centraal en Schiphol.

Door de noodvoorziening wordt voorkomen dat grote groepen reizigers op Schiphol stranden en er onveilige situaties ontstaan. Maar, zo waarschuwt de NS, de noodpendel is beslist niet voldoende voor normale reizigersaantallen en is “specifiek bedoeld voor noodzakelijke Schipholreizen”.

Hoe de nooddienstregeling rond Schiphol eruit komt te zien, gaat de NS nog uitzoeken. In de tussentijd blijft het advies voor reizigers om dinsdag niet de trein te nemen, omdat er landelijk zeer beperkt tot geen treinen zullen rijden.

Landelijke staking openbaar vervoer op dinsdag

De bonden willen met de landelijke staking een beter pensioenstelsel afdwingen bij de werkgevers. Het overleg over het pensioenstelsel tussen de bonden en het kabinet klapte eind vorig jaar. De bonden eisen onder meer dat de AOW-leeftijd wordt bevroren en pensioenen meestijgen met het prijspeil. Verder pleiten ze voor “een pensioen voor iedereen”, dus ook voor zelfstandigen. En mensen die zwaar werk doen, moeten eerder kunnen stoppen.

Lees ook op Business Insider

Na de ov-staking van dinsdag volgt woensdag een algemene actiedag. Werknemers in tal van sectoren, waaronder metaal, industrie, bouw en de sociale werkvoorziening, leggen 24 uur het werk neer. Een hele dag zonder openbaar vervoer, gevolgd door een staking van 24 uur in meerdere sectoren.

Net als werkgevers in het streekvervoer betreuren de spoorwegen het dat de bonden het stakingswapen inzetten. “Reizigers worden de dupe van een conflict waar NS geen partij in is.”

Op de wegen worden flinke files verwacht, zeker tijdens de spits. De ANWB roept mensen op zo veel mogelijk samen te reizen.

FNV-bestuurder Brigitta Paas erkent dat de ov-staking vervelende gevolgen heeft voor reizigers. “Maar we doen dit ook voor hen. Voor een goed pensioen voor iedereen. Het is tijd dat het kabinet over de brug komt.”