De reusachtige Gigafactory van Tesla is een intense plek om te werken. Werknemers van het roemruchte bedrijf spreken met Business Insider en zeggen dat de druk overal voelbaar is: op de parkeerplaats, de toiletten en vooral op de werkvloer.

Tesla’s Gigafactory in de woestijn van de Amerikaanse staat Nevada is nét twee jaar oud en nog niet eens helemaal af. Toch is het een van de belangrijkste locaties voor het bedrijf, dat er de batterijen en aandrijflijnen voor de auto’s maakt. Deze componenten reizen daarna naar Californië waar ze in de auto’s worden gezet.

Er werken 2.500 mensen in het enorme gebouw van 455.000 vierkante meter, plus stagiairs en onderaannemers.

Zo’n groot complex draaiende houden, heeft uiteraard de nodige voeten in de aarde. Meerdere werknemers van Tesla klaagden tegenover ons dat de toiletten regelmatig druk en niet al te fris zijn. Eén keer zag een medewerker zelfs een collega wc-papier op de grond deponeren naast een verstopte wc om vervolgens daar zijn behoefte te doen.

Lees meer over de 70-urige werkweek bij Tesla: 42 employees reveal the frenzy of working at Tesla under the ‘cult’ of Elon Musk

De huizenprijzen gaan fors omhoog nu de autobouwer neergestreken is in de omgeving. Nieuwe medewerkers krijgen eerst een onderkomen in een hotel voor een paar weken, maar moeten daarna op een krappe woningmarkt zoeken naar een eigen woning.

“Het goedkoopste huis dat we konden vinden is meer dan 20 kilometer verderop en kost 1.200 dollar in de maand”, aldus een medewerker. “Er zijn mensen die liever in hun camper slapen. Sommigen slapen zelfs in hun auto, op de parkeerplaats van Tesla.”

Lees ook op Business Insider

Die parkeerplaats is een andere bron van problemen: in de ochtend en avond vormt er een file van arriverende en vertrekkende Tesla-medewerkers. Net als op het hoofdkwartier in Fremont (Californië) is een plekje vinden soms een behoorlijke uitdaging.

De Elon-cultus

Het werk zelf is niet al te lastig, zeggen de meeste Tesla-werknemers. “It’s not rocket science”, aldus een voormalige medewerker.

Een ander vertelde dat hij meteen in het diepe werd gegooid na een paar minuten training. “Ze zeiden letterlijk: ‘Hier, doe dit. Blijf hier voor 12 uur staan en doe dit en dat’.” Dat houdt zo een paar dagen aan, waarbij het ritme zo nu en dan wisselt. Vier dagen op, vier dagen vrij. Drie dagen werken, drie dagen eigen tijd.

Er heerst een cultuur van doorknallen. Tesla stelt productiegedreven doelen en verwacht dat die gehaald worden. “Ik werk waarschijnlijk 70 uur per week en ik zou het niet anders willen zien”, aldus een manager voor batterijproductie George Stewart. Liefst ziet hij dat de mensen in zijn team ‘de 50 uur halen’, maar hij benadrukt dat er geen consequenties zijn als dat niet zo loopt.

Een bezoek van CEO Elon Musk hangt altijd in de lucht, hoewel hij vooral in Californië te vinden is. Voor de een is het reden om te panikeren en te zorgen dat alles perfect onder controle is. Anderen kijken tegen Musk op en zien hem als een held die de wereld aan het redden is, ook wel bekend als ‘de Elon-cultus’.

Hoe de verschillende werknemers hun hoogste baas ook zien, bijna geen dag is hetzelfde bij Tesla. “Wees je ervan bewust dat dingen elk moment kunnen veranderen”, adviseerde een voormalige werknemer die bij de laatste ontslagronde moest vertrekken. “Sommige beloftes blijven lang in de lucht hangen en komen soms helemaal nooit uit.”

LEES OOK: Elon Musk draait zoveel uren bij Tesla dat werknemers hem vaak slapend aantreffen onder een bureau