Het Spaanse kledingwinkelconcern Inditex heeft in de eerste helft van het gebroken boekjaar zijn omzet verder opgevoerd. Het moederbedrijf van Zara breidde zijn aanwezigheid in 40 landen uit, maar wist ook in winkels die al langer open zijn meer te verkopen.

’s Werelds grootste uitbater van kledingwinkelketens zag de omzet afgelopen halfjaar met 6 procent groeien naar 8,1 miljard euro. De verkopen in winkels die langer dan een jaar open zijn, gingen daarbij met 4,5 procent omhoog.

De nettowinst zakte met 2 procent naar 928 miljoen euro. Ondanks die daling overtrof het resultaat de verwachtingen van analisten, die gemiddeld rekenden op 910 miljoen euro.

Inditex, dat naast Zara ook onder meer de kledingketens Bershka en Massimo Dutti uitbaat, heeft nu 6460 winkels in 88 landen. In de voorbije 12 maanden creëerde het concern naar eigen zeggen ruim 8000 nieuwe banen, waarvan 1200 in Spanje.

Het concern breidt ook zijn aanwezigheid op internet steeds verder uit. De webwinkels van Inditex zijn nu actief in 20 landen. Dit jaar komen daar onder meer China, Zuid-Korea en Mexico bij.

Zara kwam eind vorige maand in opspraak door een shirt dat veel mensen deed denken aan concentratiekampkleding met Jodenster. Het gestreepte shirt met goudgele ster, volgens Zara bedoeld als sheriff-ster, werd uit de verkoop gehaald.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl