De coronacrisis gaf de markt voor televisiereclames een flinke klap, maar in het derde kwartaal is er sprake van herstel.

In juli, augustus en september van 2020 kwam de omzet van de tv-reclamemarkt uit op 171 miljoen euro, iets meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Uitschieter is de markt voor online videoreclame. Die groeide met 59 procent. Maar de uitgaven zijn daar met 8,9 miljoen euro nog relatief bescheiden.

Na een klap in de eerste helft van het jaar herstelt de markt voor tv-reclames zich van de coronacrisis.

In het derde kwartaal van 2020 kwam de omzet van de tv-reclamemarkt uit op 171 miljoen euro. Dat is bijna een procent meer op jaarbasis, zo becijferde marketingorganisatie Screenforce.

Bron: Screenforce
Bron: Screenforce

Die lichte stijging komt mede door de snelle van de markt voor online videoreclame. Daar werd 8,9 miljoen euro uitgegeven aan reclame, een stijging van 59 procent.

Sommige branches zijn actiever dan ooit

In de eerste helft van het jaar daalden de inkomsten nog met bijna een kwart. Onderzoeksbureau Nielsen zag dat adverteerders in het tweede kwartaal van dit jaar massaal campagnes terugtrokken.

Lees ook op Business Insider

Het tweede kwartaal is traditioneel gezien een zwaar kwartaal qua mediabestedingen en de coronacrisis drukte de netto bestedingen nog verder. In juni van dit jaar voorzag Nielsen daarom nog een sombere toekomst voor de reclameuitgaven in de rest van dit jaar, maar daar lijkt nu toch een kentering te zien.

Volgens Screenforce hebben onder meer de Ster en Talpa Network nu positieve verwachtingen voor de rest van het jaar.

De marketingorganisatie wijst wel op onzekerheden rond de extra coronamaatregelen die zijn afgekondigd. “Maar veel adverteerders hebben hun marketingplannen al aangepast aan de nieuwe werkelijkheid.”

“Waar sommige branches beduidend minder tot niets communiceren zijn andere branches actiever dan ooit tevoren”, meldt Screenforce. Zo zijn de supermarkten al begonnen aan een ‘najaarsoffensief’ richting de feestdagen.

LEES OOK: NASA sluit deal met cosmeticagigant Estée Lauder voor fotoshoot en reclamefilmpje in ruimtestation ISS