Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft een verlies van 158 miljoen euro geboekt in de eerste helft van 2020, fors meer dan in de eerste zes maanden van vorig jaar.

Oorzaak is onder meer de hoge advieskosten rond de overnames van Just Eat en Grubhub. Het bedrijf was daar 142 miljoen euro aan kwijt.

Desondanks kende Just Eat Takeaway een uitstekende halfjaar. Een recordaantal restaurants sloot zich aan bij het platform tijdens de coronacrisis.

Maaltijdbezorggigant Just Eat Takeaway heeft in de eerste zes maanden van dit jaar een verlies van 158 miljoen euro geboekt.

Dat is flink meer dan in de eerste helft van 2019. Toen kwam het bedrijf van Jitse Groen onder de streep 27 miljoen euro tekort.

Just Eat Takeaway wijt het slechtere nettoresultaat onder meer aan de hoge advieskosten die zijn uitgegeven in verband met de overnames van de Britse branchegenoot Just Eat en de Amerikaanse concurrent Grubhub. Het bedrijf was 142 miljoen euro kwijt aan zakenbankiers, advocaten en andere adviseurs.

In januari slaagde Groen erin om Just Eat over te nemen na een biedingenstrijd met techinvesteerder Prosus. Er hing een prijskaartje van 7,2 miljard euro aan de deal.

Lees ook op Business Insider

Nog geen half jaar later sloeg Groen opnieuw toe, dit keer op de Amerikaanse markt. Met de overname van concurrent Grubhub voor 7,2 miljard dollar groeide Just Eat Takeaway uit tot de op een na grootste maaltijdbezorger ter wereld. Alleen het Chinese bedrijf Meituan is groter.

Lees meer: Jitse Groen richtte als ‘tamelijk luie’ student Thuisbezorgd.nl op, 20 jaar later is hij de bezorgkoning van de wereld

Just Eat Takeaway sloot het eerste halfjaar af met een omzet van 675 miljoen euro. Dat betekende op jaarbasis een groei van 276 procent. Daarbij moet worden aangetekend dat de krachtenbundeling met Just Eat in april een groot deel van de stijging voor zijn rekening neemt.

De opbrengsten uit commissies was 584 miljoen euro. Volgens Just Eat Takeaway was de stijging van deze inkomsten minder sterk dan doorgaans het geval is, omdat het bedrijf zich vanwege de coronacrisis genoodzaakt zag restaurants die het financieel zwaar hadden enigszins te ontzien.

Het bedrijf stelde de commissiebetaling uit. Naar schatting 20 procent van de aangesloten restaurants maakte daar gebruik van.

Just Eat Takeaway heeft nauwelijks last van de coronacrisis

Topman Groen benadrukte in een toelichting dat het bedrijf in de gelukkige positie zit om te kunnen profiteren van aanhoudende gunstige marktomstandigheden. Bekend is dat de maaltijdbezorgsector weinig last heeft van de coronacrisis.

Een recordaantal nieuwe restaurant sloot zich aan bij het platform. Door de tijdelijke sluiting tijdens de coronacrisis stapten veel horecazaken over op het bezorgen van maaltijden Ook het aantal actieve klanten groeide flink.

Uitgaven aan marketing namen mondjesmaat toe. In de periode dat de lockdownmaatregelen van kracht waren zetten Just Eat Takeaway ook het mes in zijn advertentiebudget. Verder hoefde het bedrijf ook nog geen sponsoringskosten voor het uitgestelde EK voetbal te maken.

Verder meldde de maaltijdbezorger dat de overname van de Amerikaanse branchegenoot Grubhub naar verwachting in de eerste helft van volgend jaar wordt afgerond. De deal is onder meer nog afhankelijk van de goedkeuring van aandeelhouders.

Beleggers reageerden positief op de resultaten van Just Eat Takeaway. Het aandeel was omstreeks 12.00 uur 98,76 euro waard. Dat is 2,6 procent meer dan bij het sluiten van de Amsterdamse beurs op dinsdag.

Lees meer over startups en scaleups: