De buit is binnen voor maaltijdbezorger Takeaway.com, het bedrijf van de Nederlandse ondernemer Jitse Groen. Takeaway wint de overnamestrijd om zijn Britse branchegenoot Just Eat van techinvesteerder Prosus, zo bleek vrijdag.

Zowel Takeaway als techinvesteerder Prosus hadden een bod neergelegd op Just Eat, maar de aandeelhouders van het Britse bedrijf kozen in meerderheid voor het voorstel van Takeaway.

De onderneming achter onder meer de populaire site Thuisbezorgd.nl wist ruim 80 procent van de aandelen Just Eat binnen te halen. Dat was ruim boven de acceptatiedrempel van 50 procent plus één aandeel, die nodig was om het bod te doen slagen.

Bij de overname wordt aan Just Eat een prijskaartje van omgerekend zo’n 7,2 miljard euro gehangen. De transactie zal door Takeaway in aandelen worden afgehandeld. Prosus koos uiteindelijk voor een bod van 8,00 pond in contanten, wat zou neerkomen op een totaalbedrag van ongeveer 6,5 miljard euro.

Takeaway was overigens de eerste partij die bij Just Eat aanklopte, en wist zich ook verzekerd van de steun van het bestuur van de Britten. Prosus, dat vorig jaar zijn debuut maakte aan de beurs in Amsterdam, toonde later eveneens interesse. Dit leidde tot een soort strijd waarbij beide partijen hun biedingen moesten opschroeven. Zowel Takeaway als Prosus had vorige maand al aangegeven niet nog eens met een hoger bod te zullen komen.

Topman Jitse Groen van Takeaway reageert verheugd: “Just Eat Takeaway.com is een droomcombinatie en ik kijk er erg naar uit om het bedrijf nog vele jaren te leiden.” Het fusiebedrijf zal gevestigd zijn in Amsterdam, maar neemt de notering van Just Eat aan de beurs in Londen over. De notering van Takeaway in Amsterdam wordt opgezegd.

Takeaway en Just Eat samen verder: schaalgrootte bepaalt succes

Takeaway en Just Eat zijn in feite weinig meer dan online orderplatforms. Takeway heeft geen eigen restaurants en huurt bezorgers in als uitzendkrachten. Per bestelde maaltijd rekent Takeaway een commissie van 13 procent.

Lees ook op Business Insider

“Takeaway is een soort Booking.com, maar dan voor eten”, zei analist Corné van Zeijl van vermogensbeheerder Actiam afgelopen jaar tegen Business Insider. “Wat het concept zo succesvol maakt, is de enorme schaalbaarheid. Er is nauwelijks een limiet aan het aantal aanbieders van hotels en restaurants, zolang je IT maar op orde is.”

ABN Amro-analist Stef Driessen deed eerder onderzoek naar de bezorgeconomie. Volgens hem kleeft er nog een voordeel aan de strategie van Takeaway en Just Eat. “Ze hoeven alleen te zorgen dat het platform goed draait. Met de bezorging houden ze zich nauwelijks bezig.”

De markt voor afhaaltijden is een typische winner takes all-markt, aldus Driessen. “De grootste krijgt zo ongeveer het monopolie, waardoor de toetredingsdrempel heel hoog is.”

LEES hier meer over de strategie achter de fusie van Takaway met Just Eat