Online-supermarkt Picnic is het laatste bedrijf van Michiel Muller. En ook dat is weer een succes.

In 2015 begonnen in Amersfoort bezorgt Picnic nu al in 30 steden. Over drie jaar verwacht Muller in heel Nederland te zitten.

Eerder richtte Muller al de keten van onbemande tankstations Tango op en pechdienst Route Mobiel die het monopolie van de ANWB doorbrak.

In een interview met het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek (SvdJ) vertelt Muller hoe hij de vastgeroeste patronen van gevestigde bedrijven weet te doorbreken:

“Ondanks de globalisering, de opkomst van nieuwe technologie en het veranderende gedrag van consumenten blijven bepaalde bedrijfstakken stug hetzelfde doen als ze altijd deden. Ze missen het DNA van een ondernemer om van de gebaande paden te gaan en iets nieuws te verzinnen.”

Voor het oprichten van Picnic vroeg hij zich af waarom mensen nog nauwelijks online hun dagelijkse boodschappen doen, terwijl boodschappen doen wel tamelijk vervelend is. Hij kwam tot de conclusie dat mensen niet wilden betalen voor online bezorging en ook niet een heel dagdeel thuis wilde wachten op de boodschappen.

"Wij dachten: wat als je zowel die bezorgkosten als de wachttijd wegneemt? Dan maakt het niet meer uit of je naar de winkel gaat of je boodschappen thuis laat bezorgen. Dat idee staat aan de basis van Picnic."

De supermarkt zegt goedkoper te zijn doordat er een hoop stappen die een normale supermarkt zet worden overgeslagen. Omdat Picnic in het distributiecentrum je boodschappen inpakt en direct naar je huis brengt, worden er minder of geen kosten gemaakt op het gebied van vakkenvullers, kassameisjes, dure winkelpanden en logistiek.

LEES OOK Hoe goedkoop is online supermarkt Picnic nou echt? We deden de test »

Ook in het geval van Tango en Route Mobiel wist Muller te profiteren van het gebrek aan vernieuwingszin bij de gevestigde orde:

"Er wordt wel eens gesuggereerd dat ik altijd tegen de gevestigde orde aan schop. Grappig, want dat is helemaal geen drijfveer. Wel ben ik altijd bezig met hoe de consumentenmarkt zich beweegt. Als je daar iets in verandert waar mensen ook nog eens voordeel bij hebben, is het logisch dat je andere partijen wakker schudt."

Toch verandert niet alles wat Muller aanraakt in goud, vertelt hij in het interview met het SvdJ. Zo richtte hij in 2008 een veilingsite voor huizen op, Bieden en Wonen, maar een half jaar later brak de kredietcrisis uit en stortte de huizenmarkt volledig in en daarmee ook zijn site.