De tweedeling tussen groeimarkten in Azië en Afrika en de oude thuismarkten in Europa wordt groter voor Heineken. In het slotkwartaal van 2017 verkocht Heineken meer bier in de Azië, Afrika, Oost-Europa en het Midden-Oosten dan in West-Europa.

Dat blijkt uit de jaarcijfers die de Nederlandse brouwer maandag publiceerde (pdf).

De groei in Azië was traditiegetrouw het sterkst. Het slotkwartaal van 2017 was goed voor een volumegroei van 10,6 procent in die regio.

Onderstaande tabel laat zien dat de totale verkopen in de twee groeigregio’s Azië en Afrika/Oost-Europa bij elkaar op 18,2 miljoen hectoliter uitkwamen in het vierde kwartaal van 2017. Dat was meer dan het volume in ‘Europa’, waar de bierverkopen op 16,8 miljoen hectoliter uitkwamen.

Voor heel 2017 lag het verkochte biervolume in Europa (exclusief Oost-Europa) nog wel hoger dan in opkomende markten.

(klik voor uitvergroting)

Alcoholvrije Heineken helpt hoofdmerk vooruit

Heineken heeft 2017 afgesloten met meer winst op een hogere omzet. De brouwer profiteerde deels van overnames, terwijl Heineken ook op eigen kracht goede groeicijfers kon overleggen. Het biervolume viel op jaarbasis 3 procent hoger uit.

Het merk Heineken kende een volumegroei van 4,6 procent, de beste prestatie in jaren. Dit dankte de onderneming mede aan het alcoholvrije pils onder eigen merk, dat momenteel in zestien landen beschikbaar is. De komende periode wil Heineken 0.0-bier ook in andere markten verder uitrollen.

In Azië was het merk Heineken iets minder populair. Dat gold dat met name voor Vietnam en China. In China kampt Heineken met problemen met de distributie. In Vietnam heeft Heineken met het merk Tiger ook een ander belangrijk merk in handen.

Heineken zet winst van ruim €2 mrd neer in 2017

Heineken zette een jaaromzet in de boeken van 21,9 miljard euro. Dat betekende een stijging op eigen kracht met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Onder de streep resteerde een winst van ruim 2,2 miljard euro. Daarmee viel de winst op autonome basis 9,3 procent hoger uit.

In Noord- en Zuid-Amerika kwam de groei uit op dik 3 procent. De wijziging van de belastingregels in de VS zal volgens Heineken-topman Jean-François van Boxmeer positief uitpakken voor de sector en dus ook Heineken. Financieel directeur Laurence Debroux verwacht daarbij ook een positieve impact door de recente overname van de Amerikaanse speciaalbiermaker Lagunitas.

Voor heel 2018 verwacht Heineken groei van winst en omzet, al hangen er wel onzekerheden boven de markt. Zaken als inflatie en rentestijgingen kunnen van invloed zijn op bijvoorbeeld de prijs voor overnames. Volgens Van Boxmeer kan Heineken wel een stootje hebben, gelet op onder meer de "sterke balans" van het bedrijf.

Analisten vallen over voorzichtige prognose Heineken

De cijfers van bierbrouwer Heineken waren beter dan verwacht. Zowel de winst per aandeel als de brutowinst viel hoger uit dan waar kenners in doorsnee rekening mee hielden. De omzet werd ietwat gedrukt door wisselkoerseffecten. Vooral de vooruitzichten op termijn zorgden voor vraagtekens.

Analist Edward Mundy van Jefferies wijst op de "iets mindere" vooruitzichten exclusief wisselkoerseffecten. Het ontbreken van doelen voor de middellange termijn zal de "aantrekkelijkheid" van het aandeel geen goed doen, aldus Mundy.

Het aandeel Heineken was maandag omstreeks 10.15 uur nog altijd de sterkste daler in een positieve AEX met een verlies van 3,5 procent tot 80,88 euro. Volg hier de koers van Heineken.

LEES OOK: Bier in Nederland: dit zijn de beste brouwerijen per provincie