Facebook mag zich met recht een mobiel bedrijf noemen: 80 procent van de advertentie-inkomsten is afkomstig van smartphones en tablets. Dat was vier jaar geleden nog heel anders.

Eind 2012 had Facebook nog nauwelijks mobiele inkomsten. Dat baarde investeerders zorgen, omdat mensen steeds meer uren doorbrengen op smartphones en tablets. Een traditioneel desktopbedrijf als Facebook leek niet in de positie om de omslag naar mobiel te maken.

Maar oprichter Mark Zuckerberg onderkende het gevaar tijdig. In een jaar tijd gooide hij het verdienmodel van Facebook om en ontwikkelde het sociale netwerk nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen.

Met succes: eind 2013 was mobiel goed voor meer dan de helft van alle opbrengsten. Nog eens twee jaar later is dat gestegen tot 80 procent. De focus op mobiel is de reden dat Facebook de inkomsten steevast op heeft kunnen krikken, tot 5,8 miljard dollar in de laatste drie maanden van vorig jaar.

Facebook is tegenwoordig een ‘mobile first’-bedrijf. Er is geen grafiek die beter laat zien welke invloed de opkomst van de smartphone heeft gehad op de socialenetwerksite dan de onderstaande van het aantal maandelijks actieve gebruikers per platform.

Wat valt op? Inmiddels bekijken de meeste leden Facebook uitsluitend op hun smartphone. Daarbij gaat het voornamelijk om mensen in opkomende landen.

Het aantal mensen dat Facebook alleen checkt op een desktop neemt al vier jaar af. Logisch, want dat is precies de periode waarin de smartphone definitief doorbrak bij het grote publiek.