OPINIE – Elon Musk is hypocriet.

Op donderdag besloot de Tesla-oprichter uit twee adviesraden van het Witte Huis te stappen, nadat Donald Trump bekend had gemaakt het klimaatverdrag van Parijs op te zeggen.

“Klimaatverandering bestaat”, twitterde Musk. “Uit het verdrag stappen is niet goed voor de VS en de wereld.”

Maar Trump had tijdens zijn verkiezingscampagne al beloofd dat hij de VS terug zou trekken uit de klimaatdeal – Musk wist dat toen hij adviseur werd.

Misschien dacht Musk dat hij Trump op andere gedachten kon brengen – en dat hij en minister van Buitenlandse Zaken Rex Tillerson de president over konden halen om een CO2-belasting in te voeren.

Het belang van Musk was duidelijk: de elektrische auto’s van Tesla stoten geen CO2 uit. Alles dat de overgang naar duurzamere energiebronnen versnelt, komt ten goede van Tesla, dat ook zonneceldakpannen en accu’s voor thuisopslag maakt.

En zoals mijn collega Matt DeBord uitlegde, dacht Musk vermoedelijk dat hij wel het luisterend oor van Trump zou hebben, omdat Tesla banen in de VS creëert.

Maar nee, Trump komt zijn verkiezingsbelofte na wat betreft het klimaatakkoord. En een CO2-belasting lijkt erg onwaarschijnlijk.

Bovendien is de Amerikaanse president niet iemand die snel over dingen heen stapt – hij koestert wrok. Dat kan slecht nieuws betekenen voor Musk en Tesla.

De klanten van Tesla – en ook diens concurrenten – krijgen belastingvoordeel als ze een elektrische auto kopen. The Los Angeles Times becijferde in 2015 dat alle bedrijven van Musk, Tesla, SolarCity en SpaceX, in totaal bijna 5 miljard dollar aan overheidssteun ontvangen. Een flink deel daarvan komt van individuele staten.

Daarbij hoort ook een lening van 465 miljoen dollar voor de productie van elektrische auto’s. Die lening heeft Tesla volledig afgelost, aldus Elektrek.

“Sinds 2006 heeft SolarCity 217.595 zonnesystemen geïnstalleerd bij klanten volgens een jaarverslag”, schrijft de LA Times. “Als elke klant de huidige gemiddelde prijs voor een particulier systeem betaalt – zo’n 23.000 dollar volgens de Union of Concerned Scientists – dan kost dat de overheid ongeveer 1,5 miljard dollar.”

Oké, het verslag van de LA Times is van twee jaar geleden. Maar Tesla profiteert zonder meer nog steeds van overheidsprogramma’s om duurzame energie aan te jagen. Zo kan het belastingvoordeel dat autokopers krijgen op Tesla’s nieuwe Model 3 de aankoopprijs significant verlagen.

SolarCity

Foto: AP/Ed Andrieski

Volgens Musk is er allemaal weinig aan de hand. Tijdens de presentatie van de recentste kwartaalcijfers zei de Tesla-baas het volgende over de subsidieregelingen:

“En misschien moet ik nog een keer dit issue aanstippen. Er zijn gedurende de jaren zoveel artikelen verschenen in de trant van: Tesla kan alleen overleven door overheidssubsidies en belastingvoordeeltjes. Ik word er gek van. Dit snappen die lui niet: Tesla is niet de enige autofabrikant. Die zaken maken alleen wat uit als we de enige zouden zijn. Maar dat zijn we niet. Er zijn heel veel automakers. Wat uitmaakt is of we het relatief gezien beter doen dan de markt.”

Toch is Tesla niet uit de zorgen. Het bedrijf heeft er in het eerste kwartaal 623 miljoen dollar aan cash doorheen gejaagd. Hoewel dat een verbetering was ten opzichte van het kwartaal ervoor – toen was de burn rate bijna 1 miljard dollar – was dat het een na hoogste bedrag in de geschiedenis van het bedrijf. Als Trump de fiscale voordelen en subsidies beëindigt, kan Tesla snel dieper zinken.

In februari tweette Musk het volgende over zijn beslissing om Trump te adviseren:

Dus Musk heeft nu het gevoel dat het weinig zin meer heeft om in de adviesraden te zitten. Maar die beslissing kan wel eens slecht uitpakken voor Tesla.

LEES OOK: 7 elektrische auto’s die in 2020 in de showrooms staan… en die je kunt betalen