De markt voor elektrische auto’s ziet er over drie jaar heel anders uit. De grootste fabrikanten ter wereld zijn bezig om hun eigen voertuigen te ontwikkelen die geen fossiele brandstoffen nodig hebben.

De elektrische auto’s van luxe merken gaan vermoedelijk meer dan 50.000 euro kosten, maar er zijn ook fabrikanten die werken aan goedkopere modellen met een actieradius van ruim 300 kilometer.

Dit zijn zeven betaalbare elektrische auto’s die volgens de planning in 2020 in de showrooms staan.


Tesla’s Model 3 moet eind dit jaar in productie gaan.

Foto: YouTube/Motor Trend

De auto komt voor een basisprijs van 35.000 dollar op de markt, maar voor extra’s als de Autopilot moeten consumenten waarschijnlijk een paar duizend dollar meer betalen. (De Nederlandse richtprijs is nog onbekend, red.)

Volgens Tesla-baas Elon Musk kan de Model 3 minstens 345 kilometer afleggen op een volle accu en is er plek in de wagen voor vijf personen.

Zo’n 400.000 wereldwijd hebben een aanbetaling van 1.000 dollar gedaan om een Model 3 te reserveren. De eerste exemplaren moeten eind 2017 van de band rollen. Het gros van de auto’s zal volgend jaar worden geleverd.

Lees ook op Business Insider


Tesla komt rond 2020 ook met de Model Y, een compacte SUV.

Foto: David Becker/Getty Images

De Model Y moet eind 2019, begin 2020 op de markt komen, aldus Musk tijdens een toelichting op de eerstekwartaalcijfers eerder deze maand.

Veel meer details heeft Musk tot nu toe niet prijsgegeven over de compacte SUV, behalve dan dat de Model Y op een volledig nieuw platform wordt gebouwd.

Een richtprijs heeft Tesla nog niet genoemd, maar het bedrijf verkoopt als een luxe SUV met de Model X. Aangezien Tesla een brug naar de massa wil slaan, lijkt het waarschijnlijk dat de Model Y een aantrekkelijke prijs heeft.


De eerste elektrische auto van Volvo komt in 2019 op de markt.

Foto: Volvo

Volvo bouwt zijn eerste elektrische auto in China en exporteert het voertuig van daaruit over de hele wereld, zei het bedrijf in april

Het voertuig heeft naar verluidt een accu van 100 kWh waarmee je ruim 400 kilometer kunt rijden zonder op te laden. Maar het beste aan de nieuwe Volvo is het prijskaartje. Het bedrijf mikt op een verkoopprijs rond de 40.000 dollar, zei Lex Kerssemakers, Volvo-topman voor Noord-Amerika.


Volkswagen neemt in 2020 zijn eerste elektrische auto in productie.

Foto: Volkswagen

De Duitse automaker wil de Volkswagen ID lanceren in 2020. De wagen moet tussen de 400 en 600 kilometer kunnen rijden op een volle accu en heeft een verwacht prijskaartje van rond de 30.000 euro.


De eerste volledig elektrische SUV van Ford moet in 2020 te koop zijn.

Foto: Ford

Een bedrag heeft Ford nog niet genoemd, maar CTO Raj Nair zei tegen Business Insider dat de auto betaalbaar zal zijn voor het grote publiek.

“Ons plan is om een betaalbaar, mainstream model te bouwen”, aldus Nair. “Om de verkoop van elektrische auto’s op te krikken, moeten de voertuigen eerst betaalbaar zijn. Anders blijft het een niche- of luxeproduct.”

Volgens Nair krijgt Fords elektrische SUV een actieradius van zo’n 480 kilometer.


Het nieuwste model van de Nissan Leaf moet later dit jaar verkrijgbaar zijn.

Foto: Nissan

De Nissan Leaf heeft samen met de Tesla Model S de elektrische auto op de kaart gezet. Sinds de introductie eind 2010 is er nauwelijks iets aan het ontwerp veranderd.

Nissan is bezig met de tweede generatie van zijn succesvolle elektrische auto, waarvan er wereldwijd meer dan 260.000 van zijn verkocht. De theoretische actieradius wordt opgekrikt van 250 naar 400 kilometer.

De huidige Nissan Leaf is verkrijgbaar vanaf 31.590 euro. Het nieuwe model gaat waarschijnlijk iets meer kosten.


De Opel Ampera-e is het Europese broertje van de Chevy Bolt van General Motors, met een vanafprijs van 40.995 euro.

De Chevy Bolt is inmiddels in de VS te koop voor 37.500 dollar. De Ampera-e zou volgens Opel vanaf de lente van 2017 verkrijgbaar zijn, maar die belofte is nog niet ingelost. Er is een wachtlijst van minstens een jaar, omdat de productie in de Amerikaanse fabriek van General Motors traag verloopt.

Wie een proefrit wil maken, moet naar Noorwegen. Daar rijden de elektrische Opels inmiddels wel rond.


LEES OOK: 13 verrassende feiten over de auto’s van Tesla die je waarschijnlijk nog niet wist