Een wekelijkse ruilmeeting voor de Panini-voetbalplaatjes van het EK voetbal in 2016. Foto: EPA

Een wekelijkse ruilmeeting voor de Panini-voetbalplaatjes van het EK voetbal in 2016. Foto: EPA

Sommige miljoenensectoren zitten in branches waar je niet meteen aan denkt. Neem de voetbalplaatjes. Maker van de albums rond de FIFA-wereldkampioenschappen Panini verdient er elke keer ‘honderden miljoenen’ aan.

Dus het nieuws dat de editie van 2026 niet met 32 maar met zelfs 48 teams zal aanvangen, is goed nieuws voor het gesloten Italiaanse bedrijf. Zo goed, dat twitteraars meteen met grapjes kwamen over de veel te dikke albums die niemand ooit kan completeren.

“Het is erg positief voor ons, vanuit een commercieel oogpunt”, zegt de directeur van de Britse tak van Panini Mike Riddell tegen Bloomberg. “Want het zijn meer teams.”

Zeker 1.000 stickers nodig

Sinds 1970 brengt Panini de albums al uit. De collectie van 2014 – voor het wereldkampioenschap voetbal in Brazilië -, omvatte 640 stickers verspreid over 72 pagina’s. Een boek vol voetbalplaatjes van 48 teams zou zeker 1.000 stickers nodig hebben.

Riddell wil niet zeggen hoeveel de plaatjes opleveren voor Panini, dat zichzelf ‘wereldleider in de gedrukte verzamelobjecten’ noemt. Het gaat in elk geval over ‘honderden miljoenen euro’s’, zegt hij. In totaal bedroeg Panini’s omzet in 2014 751 miljoen euro, maar daar zitten ook strips en kindertijdschriften bij.

“Iedereen heeft het over ons”, zegt Riddell, al maant hij wel tot terughoudendheid om de collecties uit te breiden. “Je hebt minder garantie dat iedereen zijn album volkrijgt als er te veel stickers in moeten.”