De groeiende liefde in Duitsland voor koffiecapsulesystemen doet ook de afvalberg groter worden. Per jaar gebruiken de Duitsers 2 miljard capsules, wat goed is voor een afvalberg van 4000 ton.

In andere landen is er al een innamesysteem bedacht, met bijvoorbeeld statiegeld.

Een lege capsule van Nespresso weegt 1 gram. Een lichtgewicht en dat geldt ook voor de capsules van concurrent Tchibo die 2 tot 3 gram wegen. Ter vergelijking: een standaardbrief van de Duitse post met een postzegel van 60 cent mag 20 gram wegen.

In Duitsland is dit jaar 4 miljoen kilo (of 4000 ton) aluminium en plastic gebruikt om de 2 miljard capsules te maken die verkocht zijn. Het gemiddelde gewicht van de merken Nespresso, Tchibo, Mondelez en andere concurrenten is daarbij op 2 gram gelegd.

Sterk groeiende verkoop

De capsules zijn geliefd, de verkoop loopt in de dubbele cijfers. Daarmee is het ook de lieveling van de koffieproducenten geworden, ze investeren veel geld in dure reclamecampagnes.

Over de afvalberg die dat oplevert wordt niet gepraat, zegt het ecologische instituut uit Freiburg tegen Die Welt.

8 miljoen kilo aluminium

Uit de branchecijfers blijkt dat Nestlé-dochter Nespresso afgelopen jaar wereldwijd alleen al zo’n 8 miljard capsules heeft verkocht. Dat is een aluminiumberg van 8 miljoen kilo.

“Wij storen ons vooral aan het enorme verbruik van natuurlijke bronnen”, zegt Günter Dehoust van het instituut. Zijn kritiek richt zich ook op het hoge energieverbruik bij het productieproces en hoe weinig er gerecycled wordt.

DWO-Kaffee-2

(De Nederlanders drinken gemiddeld 3,2 bakjes koffie per dag.)

Bertus Bouwman is chef redactie van Duitslandnieuws.nl, de site met dagelijkse duiding van Duits nieuws voor Nederland.

Lees ook op Duitslandnieuws.nl

Krantenkiosk: Immigrant heeft recht op bijstand, ouders mogen korter werken en Frau Antje rijdt elektrisch

Tv-serie van Avro/Tros over ‘de Duitsers’ met ‘gezonde Nederlandse vooroordelen’

Meer werklozen in Duitsland en toch is minister Nahles hoopvol gestemd

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl