Miljoenen mensen vinden het net iets te spannend om te vliegen.

Tien tot veertig procent van de mensen kampt met enige vorm van vliegangst. Geschat wordt dat zo’n 14 procent van de Nederlanders zelfs helemaal nooit vliegt vanwege vliegangst. In de Verenigde Staten is vliegangst de op een na meest voorkomende fobie en een op de drie mensen ervaart enige vorm van gespannenheid als ze aan boord gaan van een vliegtuig.

En zelfs als je niet bang bent voor vliegen, kan je bloeddruk omhoog gaan. Bovendien kunnen zich hoog in de lucht onverwachte problemen voordoen of kun je de zenuwen krijgen om dat je je aansluitende vlucht dreigt te missen.

Gelukkig hebben we stewards en stewardessen die onze veiligheid in de gaten houden, onze vragen beantwoorden en onze vlucht zo prettig mogelijk maken.

Wij hebben een aantal van hen gevraagd om tips die je vlucht aangenamer maken. Volgens deze stewards en stewardessen moet je hen de volgende vragen stellen als je aan boord gaat, voor een relaxt gevoel en een comfortabele vlucht.

Dit zijn ze:


Kunt u me helpen met het opbergen van de bagage?

Lees ook op Business Insider

Foto: ChameleonsEye / Shutterstock

Vaak zitten de bagagecompartimenten boven de stoelen overvol. Als dat het geval is, kun je aan het cabinepersoneel vragen je te helpen met het opbergen van je colbertje, je fotospullen of andere speciale items.

“De meeste luchtvaartmaatschappijen hebben opbergkastjes in de voorste cabine, dus je kan daar bij het boarden om vragen”, zegt stewardess Taylor Strickland van Alerion Aviation tegen Business Insider. “Als het niet hartje winter is en elke passagier een dikke jas heeft, kunnen we meestal wel helpen.”

Strickland zegt dat de opbergkastjes in eerste instantie bedoeld zijn voor de Business Class, dus vriendelijk vragen in plaats van op hoge poten opeisen is wel raadzaam.


Krijgen we te maken met turbulentie?

Foto: Shutterstock/Ruben M. Ramos

Hoewel er altijd onverwachte turbulentie kan optreden, heeft het cabinepersoneel meestal wel een idee over hoe onrustig de reis zal zijn.

Als je vaak last hebt van reisziekte is het goed dat van tevoren aan te geven bij de stewardessen.

“We kunnen je een kotszakje geven, ginger ale en houden dan een extra oogje in het zeil”, zegt Strickland. “Het laatste dat we willen is dat iemand echt ziek wordt.”


Mag ik een kopje heet water?

Foto: Leonhard Foeger/Reuters

Doe het hete water in een kruik om rugpijn te voorkomen en je warm te houden als het koud wordt in de cabine. Ook kan je een doekje in het hete water dopen om over je oor heen te doen, zodat je minder last hebt van de hoge druk bij het opstijgen en landen.


Kan ik een andere stoel krijgen?

Foto: Flickr / Travis Wise

Vooraf een stoel regelen bij je reisagent of direct bij de luchtvaartmaatschappij geeft de beste garantie op een goede plek, maar als je dat niet hebt gedaan voor het aan boord gaan, dan kan het cabinepersoneel je helpen van stoel te wisselen.

“Als er vrije stoelen zijn, kunnen passagiers vragen om van stoel te ruilen om meer ruimte te hebben”, zegt steward Stephen Robinson van CommutAir.

Als je het spannend vindt om te vliegen kan je volgens Robinson het beste om een stoeltje aan het gangpad vragen.

“Een stoeltje aan het gangpad geeft je de mogelijkheid om op te staan als je heel nerveus begint te worden”, zegt Robinson tegen Business Insider. Dan hoef je niet moeilijk te doen en je buurman of buurvrouw vragen op te staan of over ze heen te klimmen.”

Ook een stoel vooraan in het vliegtuig of bij de vleugel kan zenuwachtige passagiers geruststellen, zegt Robinson.


Heeft u oordopjes?

Foto: Shutterstock/FotoHelin

Robinson raadt oordopjes vooral aan voor passagiers die last hebben van hun oren tijdens het vliegen.

“Ze helpen te voorkomen dat de bloeddruk te snel oploopt”, zegt hij.


Kunt u me helpen bij het halen van mijn aansluitende vlucht?

Foto: Joe Raedle / Getty Images

Anders dan sommige mensen denken kunnen stewards en stewardessen niet bellen om ervoor te zorgen dat je aansluitende vlucht op je wacht. Maar ze kunnen wel andere dingen doen om te voorkomen dat je je vlucht mist. Het cabinepersoneel heeft goed zicht op de gate waarvandaan je vlucht vertrekt en wat de snelste manier is om daar te komen.

“Newark is mijn thuisbasis, dus ik weet dat passagiers vanuit Terminal C vertrekken als we aankomen in Terminal A”, zegt Robinson. “Ik kan hen wijzen op de snelste weg van de ene terminal naar de andere zonder dat ze weer door de veiligheidscontrole heen moeten.”

Laat het aan het cabinepersoneel weten als je echt bij een heel belangrijke gebeurtenis moet zijn, zegt steward Paul Bowles die regelmatig op en neer vliegt van de VS naar Parijs. Zo heeft zijn team al eens een koppel met heel krappe overstaptijd geholpen om toch hun vliegtuig te halen zodat ze niet hun eigen bruiloft hoefden te missen.

“We lieten hen helemaal als eerste het vliegtuig uitgaan en regelden begeleiding van het grondpersoneel over het vliegveld”, vertelt hij.


Zijn de drankjes gratis?

Foto: Shutterstock/Bignai

Volgens Bowles weten veel passagiers niet dat drankjes en andere extraatjes zijn inbegrepen bij hun vlucht. Zo wordt op internationale vluchten meestal gratis bier, wijn en ook koptelefoontjes aangeboden.


Vliegt u deze route vaak en wat kunt u aanbevelen in de stad waar we heen gaan?

Foto: IAmMr200/iStock

De voornaamste zorg van een steward of stewardess is jouw veiligheid tijdens de vlucht, maar ze weten ook heel veel over wat er te doen is op de plek van bestemming. Bowles vindt het heerlijk om passagiers een leuk restaurant aan te bevelen voor een romantisch diner of waar je een belangrijke relatie mee naartoe kunt nemen voor een lunch.

“Vertel aan de steward of stewardess wat je interesses zijn en je krijgt de beste tips voor wat je in 24 uur kunt doen”, zegt hij. “En als ik de route zelf niet vaak vlieg, kan ik er altijd wel een collega bij halen die het wel weet.”


Kunt u me helpen dit op te lossen?

Foto: Flickr / Karl Baron

Als het gezicht van de luchtvaartmaatschappij krijgen stewards en stewardessen heel wat over zich heen, van het slechte weer tot kwijtgeraakte koffers. Niet alles ligt in hun macht, maar vaak kunnen ze wel iets doen.

“Het maakt niet wiens schuld het is, de steward of stewardess is je aanspreekpunt”, zegt Strickland. “We doen ons best je te helpen om te gaan met de situatie.”

Vaak kunnen stewards en stewardessen je in elk geval een gratis drankje aanbieden of oordopjes geven en bij sommige luchtvaartmaatschappijen ook Air Miles of punten voor andere ‘frequent flyer’-programma’s.

Lees meer over vliegreizen: