ANALYSE – Het is officieel: Disney heeft de overname aangekondigd van grote delen van 21st Century Fox.

De deal komt op het moment dat mediabedrijven manieren zoeken om te overleven nu consumenten zich massaal wenden tot streamingsdiensten als Netflix en Amazon en extreem veel tijd besteden aan hun telefoon en sociale media.

Disney had al min of meer de oorlog verklaard aan Netflix door zijn eigen streamingsdienst aan te kondigen. En het entertainmentbedrijf kan zijn abonnees al heel wat gaan bieden, waaronder films die in de eigen studio’s zijn gemaakt en de rechten op regelrechte hits zoals Star Wars.

Maar Disney heeft meer ijzers in het vuur nodig om de strijd aan te gaan. Als het in de toekomst steeds minder gaat om kabelpakketten en klassieke tv-commercials maar meer om direct content leveren aan betalende klanten, dan kunnen giganten als Disney niet stil blijven zitten. En daar komt Fox om de hoek kijken.

Zoals een analist het zegt: “Niemand weet wat het businessmodel van de toekomst is. Maar als je veel content hebt dan ga je er mensen links- of rechtsom voor laten betalen, erop adverteren of de uitzendrechten ervan verkopen. Dus dit is een behoorlijk goeie zet van Disney.”

Het grote aanbod verder uitbouwen

Het aanbod van Disney is al indrukwekkend: Mickey, Pixar en Marvel. Gezien de plannen van het bedrijf om de eigen content terug te trekken uit het aanbod van Netflix om zijn eigen streamingsdienst te beginnen heeft het een goeie uitgangsposities om abonnees te binden.

Maar omdat het mediagebruik van de consumenten elk jaar verder versnippert moet Disney een zo breed mogelijk aanbod hebben met voor ieder wat wils, zegt CEO Mike Kelly van Kelly Newman Ventures, een Amerikaans media-adviesbureau.

“Voor media heeft het altijd al om distributie gedraaid, maar digitaal is het een-op-een”, legt Kelly uit. “Dus de enige manier om aantrekkelijk te blijven voor consumenten is zoveel mogelijk content in de aanbieding te hebben.”

Netflix doet dat door fors te investeren in eigen shows en de strijd aan te gaan met HBO en andere grote zenders om hitseries. Met Fox krijgt Disney in één klap bewezen successen in handen als X-Men, Deadpool, Planet of the Apes, Avatar en Captain Underpants – én het vermogen om nieuwe blockbusters te produceren en vinden.

Verdediging tegen FANG

Naast het bestrijden van Netflix moeten alle mediabedrijven opletten dat ze niet gaan verliezen van de rest van Silicon Valley, namelijk Facebook, Google, Amazon en Apple. Deze bedrijven zijn gigantisch, hebben hele diepe zakken en zijn agressief met hun content en domineren de digitale advertentiemarkt.

“Mensen zeggen dat Facebook en Google 85 cent pakken van elke dollar die wordt uitgegeven aan digitale advertenties, maar de manier waarop die bedrijven er zelf naar kijken is dat ze maar 20 procent van de totale advertentiemarkt in handen hebben”, zegt Kelly. “Ze willen alles.”

En inderdaad proberen de zogenoemde FANG-bedrijven “de traditionele mediabedrijven op te eten”, stelt hij. Voor de grote spelers in de media is het zaak “om over vijf jaar überhaupt nog een grote rol te hebben”.

Sportrechten

Hier wordt het echt interessant, want de lokale sportrechten van Fox zijn inbegrepen in de deal. Zo krijgt Disney, dat al de eigenaar is van sportzender ESPN, de controle over lokale zenders als Fox Sports Detroit met wedstrijden van de razend populaire honkbalclub Detroit Tigers en de basketballers van de Detroit Pistons en een deel van Yes Network in New York, dat wedstrijden van de New York Yankees en de Brooklyn Nets streamt.

Er gaat heel veel geld om in lokale sportrechten en commercials rondom de wedstrijden. Dochterbedrijf ESPN is van plan een directe streamingsdienst te gaan aanbieden aan klanten en dat wordt ineens een stuk aantrekkelijker voor fans van lokale teams.

Dus zelfs als bedrijven als Amazon en Facebook zich blijven bemoeien met liverechten dan is de deal met Fox een enorme ‘gamechanger’ voor Disney.

 

De kracht van ‘Avatar’

Fox geeft meer dan één miljard dollar uit aan vier geplande vervolgfilms op de gigantische hit Avatar van James Cameron. Die films moeten gaan scoren. En wie is er met zijn themaparken en merchandise beter in staat een succes van te maken als Disney?

Dit schrijft Disney erover in het persbericht over de deal:

Het toevoegen van Avatar aan onze filmportefeuille kan onze klanten veel meer mogelijkheden gaan bieden om deze buitengewone fantasiewerelden te beleven. Nu al kunnen bezoekers van Disney’s Animal Kingdom Park in het Walt Disney World Resort de magie ondergaan van Pandora – The World of Avatar, een nieuw land dat is geïnspireerd door de franchise van Fox.”

“Ik weet niet of dit Netflix gaat raken”, zegt Chris Silbermann van castingbureau ICM Partners tegen Business Insider. “Je hebt maar een paar grote shows nodig om mensen abonnee te laten worden, zoals bijvoorbeeld CBS All Access met de nieuwe Star Trek. Maar vanuit de filmwereld gezien is dit heel logisch. Disney kijkt ernaar vanuit een veel breder merkperspectief. En je krijgt toegang tot meer Marvel-merken, zoals X-Men en Fantastic Four. En wat Avatar betreft is er maar één bedrijf ter wereld dat de totale potentie daarvan kan benutten en dat is Disney.”

Netflix zal niet stil blijven zitten

Netflix is volgend jaar van plan het onvoorstelbare bedrag van 8 miljard dollar uit te geven aan eigen content. Hoe kunnen ze die uitgaven blijven verantwoorden? De abonneedienst heeft een beter businessmodel dan kabeltelevisie of via commercials, betoogde het hoofd content Ted Sarandos op een UBS-evenement.

Sarandos wees ook op de recente overname van stripboekuitgever Millarworld, waarmee Netflix exclusieve toegang heeft tot populaire karakters die in tv-series en films kunnen gaan optreden.

“Het is heel bevrijdend om je eigen intellectuele eigendom te hebben”, zei Sarandos. Dat kan tot veel partnerschappen leiden. En Sarandos reageerde niet afwijzend toen hem werd gevraagd of Netflix nog meer van dit soort deals wil sluiten.

De oorlog tussen Disney en Netflix is begonnen.