Ze noemen zichzelf serie-ondernemers en maakten onlangs hun tweede grote financiële klapper in hun nog relatief korte loopbaan.

Nat Turner (32) en zijn zakenpartner Zach Weinberg (31) verkochten vorige week hun bedrijf Flatiron Health voor ruim 1,5 miljard euro aan de Zwitserse farmaceut Roche.

Het is de tweede grote overname van een bedrijf van Turner en Weinberg. In 2010 verkochten ze hun vorige onderneming voor bijna 57 miljoen euro aan Google.

Flatiron zit in New York en verzamelt klinische data over kankerpatiënten, zoals bijvoorbeeld de medicatie die de patiënten nemen en hoe ze daarop reageren.

De verwachting en hoop is dat artsen en medici met die gebundelde informatie beter kunnen inschatten of kankermedicatie daadwerkelijk aanslaat, waardoor ze niet alleen hoeven terug te vallen op de resultaten die ze verkrijgen uit labtesten.

Hoe Roche besloot Flatiron over te nemen

Roche Group is een holding met daaronder verschillende bedrijven op het gebied van diagnostiek en ontwikkeling van kankermedicijnen. Roche Genentech is al klant van Flatiron sinds de start het Amerikaanse bedrijf, in 2013, vertelt Turner.

In september 2017 had Flatiron plannen om een volgende investeringsronde te starten. Het bedrijf wilde meeliften op de grote sommen geld die in de gezondheidszorg werden gestoken en tegelijkertijd wat acquisitie plegen.

"Het was een aantrekkelijke tijd", zegt Turner tegen Business Insider. Flatiron ontving zelfs enkele concrete aanbiedingen.

"Waar we op dat moment echt behoefte aan hadden, en zo staken we onze investeringsronde ook in, was toegang tot bepaald talent en een mondiaal platform waardoor we onze producten ook in het buitenland konden uitrollen, zowel bij kankerinstituten als farmaceuten en regelgevers", aldus Turner. "We wilden toegang tot meer data."

Flatiron zat geregeld om tafel met Dan O'Day, de CEO van Roche Pharmaceuticals en lid van de raad van bestuur van Flatiron. Waarop de acquisitieronde startte en Roche heel erg geïnteresseerd bleek. "Zij kwamen met meer dan alleen een budget", herinnert Turner.

Flatiron werkt met gespecialiseerde artsen, onderzoekers en farmaceuten, dus waren er voor Flatiron enkele punten waarover niet te onderhandelen viel. Zoals het punt dat Flatiron te allen tijde met andere medicijnfabrikanten mag samenwerken en het bedrijf zelfstandig blijft zodat de gepatenteerde informatie binnenshuis blijft.

'Niet zomaar een bedrijf'

Terug naar 2010. Turner en Weinberg verkochten hun toenmalige bedrijf Invite Media aan Google en gingen voor de zoekmachinegigant werken. Al na een jaar wilden ze wat anders en ontvouwde zich op hun tekentafel de contouren van wat Flatiron nu is.

Na déze overname blijven Turner en Weinberg wel bij het bedrijf. "We zijn absoluut serie-ondernemers, maar Flatiron is voor ons niet zomaar een bedrijf", zegt Turner.

Dat zou overigens niet het geval zijn geweest als de overname door Roche hetzelfde was geweest als de overname door Google, waarbij het bedrijf van de twee ondernemers volledig geïntegreerd werd. Doordat Flatiron zelfstandig blijft, kan het duo het bedrijf blijven uitbouwen.

"Zach (Weinberg, red.) en ik hebben onze autonomie nodig om de dingen op te bouwen zoals wij het willen", aldus Turner. "Uiteraard kun je dat pas bewijzen in de loop der tijd, maar we hebben vertrouwen. We zijn verheugd om onze missie voort te zetten en dat is wat we dan ook gaan doen."

Turner heeft een advies voor ondernemers die hetzelfde willen bereiken als hij en dat heeft niks te maken met een overname.

"We aasden met Flatiron nooit op een overname. We zeggen altijd: je moet je bedrijf niet opbouwen voor de verkoop, je moet het opbouwen zodat het gewild is", adviseert Turner. "Ondernemers moeten niet denken aan hoe ze hun bedrijf moeten verkopen, maar aan het doel waarmee ze het bedrijf zijn gestart."

Hij voegt eraan toe: "Het binnenhalen van investeerders is geen businessmodel."

LEES OOK: Deze CEO richtte Trustpilot op toen hij begin 20 was – dit zijn zijn 6 tips voor jonge ondernemers