Trustpilot kwam niet voort uit één enkel eureka-moment.

Het in 2007 door Peter Mühlmann opgerichte platform waar bedrijven gerecenseerd worden en een rating krijgen, is eerder het resultaat van veel verschillende ideeën.

“De meeste mensen denken dat er dan een ‘badkuipmoment’ is: je zit in bad en krijgt ineens het magische idee waar later een prachtig bedrijf uit voortvloeit”, aldus Mühlmann tegen Business Insider. “Ik wil graag benadrukken dat het maar heel zelden zo gaat.”

In werkelijkheid duurde het negen à tien jaar voordat Trustpilot, dat begonnen is in het Deense Aarhus, het merk werd dat het vandaag is.

Mühlmann was begin twintig toen hij Trustpilot oprichtte. Hij studeerde bedrijfskunde, maar stopte daarmee toen hij zich realiseerde dat de praktijk de beste leerschool was. Daarom begon hij voor zichzelf. Inmiddels is hij gepokt en gemazeld, maar hij heeft veel geleerd van die eerste jaren.

Mühlmann sprak met Business Insider over leiderschap op jonge leeftijd en wat hij gaandeweg leerde. Dit zijn de zes waardevolle adviezen die hij heeft voor beginnende ondernemers:

1. Zien is geloven

De eerste vuistregel is dat je in jezelf moet geloven. Wanneer je volgens Mühlmann niet in jezelf gelooft, zullen anderen dat evenmin doen.

"Ik zeg vaak tegen jonge ondernemers dat geloven in je eigen beperking de grootste hindernis in het leven is. Als je denkt dat iets onmogelijk is, zal het per definitie onmogelijk worden. Zien is geloven."

2. Diploma's zeggen niet alles

Mühlmann studeerde drieënhalf jaar bedrijfskunde voor hij ermee ophield. En hoewel hij er nuttige dingen leerde, vindt hij het geen aanrader voor mensen die een eigen zaak willen opzetten.

"Ik denk niet dat het echt een randvoorwaarde is. Je leert er wel iets, dus het is geen tijdverspilling, maar er zijn zo veel andere dingen die minstens zo belangrijk zijn."

Zoals? Het zelf maken van fouten. En hoe je die weer te boven komt.

3. Durf moe te worden

Als je een eigen zaak opzet ben je volgens Mühlmann dermate onervaren dat je hersenen overuren maken om dat wat je allemaal niet weet te compenseren.

"Je hersenen versnellen en verbruiken enorm veel energie om al die nieuwe problemen op te lossen. Ik zie dat keer op keer bij jonge ondernemers, en dat is heel normaal en oké. Maar wanneer je die ervaring hebt, dan put het je uit. Je wordt er echt doodmoe van."

"Je krijgt te maken met problemen waarmee je niet eerder te maken had. En dat trekt mentaal een wissel op je. Het is net als examen doen: achteraf ben je bekaf."

Volgens Mühlmann raak je er weliswaar aan gewend, maar moet je je erop voorbereiden dat deze gemoedstoestand wel tien jaar kan duren. Minstens.

4. Vergelijk jezelf met niemand

Beroemde oprichters als Kevin Systrom en Elon Musk domineren de voorpagina's van zakenbladen en sites. En met deze succesverhalen prominent voor je neus is het moeilijk om je niet met hen te vergelijken, aldus Mühlmann.

"Je ziet jezelf namelijk altijd naakt in de spiegel terwijl alle anderen er altijd piekfijn uitzien. Besef dat. Besef dat wanneer je anderen ziet, terwijl ze hun zoveelste investering vieren of een prijs in ontvangst nemen, je hen altijd op hun paasbest ziet."

De meeste ondernemers kennen de fase dat ze 's avonds laat achter hun bureau zitten, de handen in het haar, zich afvragend waar ze het geld vandaan moeten halen om hun beste werknemers te behouden. De verhalen van een Facebook dat miljarden dollars ophoest om bedrijven te kopen zijn zeldzaam.

"Mensen hebben vaak zeer onrealistische verwachtingen", aldus Mühlmann. "Het enige dat je leest zijn de interessante zaken en dat zijn per definitie de ongewone zaken. Dan krijg je een onrealistisch beeld, want iedereen begint te geloven dat die ongewone en bijzondere zaken waar je over leest de norm zijn."

5. Leer 'nee' zeggen

Wanneer een nieuwe business succesvol wordt, dan trekt dat meer ervaren mensen aan die zich bij het succesverhaal willen aansluiten.

En hoewel hun ervaring waardevol kan zijn, zegt Mühlmann dat je je er niet door moet laten verblinden. Bedenk dat jij ook iets heel belangrijks in te brengen hebt. Huur geen debaters of praatjesmakers in.

"Veel van deze zeer ervaren mensen winnen elke discussie van je met het grootste gemak. Waarom? Omdat ze dit al twintig jaar dagelijks doen. Ze hebben de juiste argumenten, technieken, de juiste Powerpoint-slides, en 'ik deed dit' en 'ik deed dat'. En als het daarom gaat, om het winnen van het debat, wordt het pas echt gevaarlijk."

Dat ze langer in zaken zijn dan jij dat bent, wil niet zeggen dat ze het ook bij het rechte eind hebben. Blijf je hiervan bewust, dan heb je vruchtbaardere gesprekken.

Mühlmanns eigen regel luidt: heb jaarlijks maximaal drie grote onenigheden met je managementteam. Worden dat er meer, dan moet er iets veranderen.

6. Haal meer op dan je nodig hebt

Heb je weinig ervaring, dan is het belangrijk dat je de ruimte hebt om fouten te maken. Volgens Mühlmann is de beste manier om dat voor elkaar te boksen meer geld ophalen dan je in werkelijkheid nodig hebt.

"We hebben vaak een vol jaar waarin werkelijk niets volgens plan verloopt", aldus Mühlmann. "Maar omdat we zo veel geld hadden opgehaald, hadden we tijd om dingen uit te vogelen en weer op de rails te zetten."

Ook een aanrader: geld langzamer uitgeven dan je gepland had.

"Dát moet je mindset zijn: ik ben onervaren, ik ga fouten maken, dus ik heb geld nodig als dat gebeurt. Maak je die fouten niet? Ook goed, jij wint. En naarmate je meer ervaren wordt, kun je dat optimaliseren en finetunen."

LEES OOK: Hoe is het om een cryptobedrijf te runnen terwijl de markt instort? De 22-jarige oprichter van IOTA weet het