Coca-Cola mag dit jaar het Gouden Windei in de prijzenkast zetten.

Het bedrijf krijgt de onderscheiding voor het “meest misleidende” voedingsproduct met zijn ‘inspired by clouds crispy smartwater’.

Voedselwaakhond Foodwatch, dat de verkiezing jaarlijks onder de consumenten organiseert, noemde het product al “gewoon duur water”. Bijna een derde van de 12.000 kiezers wees het ‘smartwater’ aan als het product dat met het Windei dient te worden beloond.

“Het is feitelijk gewoon heel duur water. Per slok tot vijf keer duurder dan ander mineraalwater in de supermarkt. Als je het vergelijkt met kraanwater is het pakweg duizend keer duurder en even gezond”, stelt de organisatie tegenover de NOS.

Coca-Cola vindt de dubieuze prijs niet terecht, schrijft de NOS. Volgens het bedrijf is er geen sprake van misleiding omdat het etiket duidelijk is en voldoet aan de levensmiddelenwetgeving.

Na Coca-Cola is Venco honingdrop het meest misleidend omdat het 150 keer meer suikers bevat dan Honing. Derde is Aldi Cullinella olijf, waarvan een vijfde uit olijfolie bestaat. Aldi heeft laten weten dat het product wordt aangepast.

LEES OOK: Ben je een echte vleeseter, maar wil je dit jaar toch een duurzamer kerstdiner op tafel toveren? Met deze 6 tips lukt dat

Lees ook op Business Insider