• De Amerikaanse telefonische dienst Jolly Roger zet kunstmatige intelligentie (AI) in tegen ongewenste telemarketeers.
  • De dienst creëert roboconsumenten die telefonische verkopers lang aan het lijntje kunnen houden.
  • De virtuele karakters praten makkelijk en zijn snel afgeleid om telemarketeers zoveel mogelijk dwars te zitten.
  • Lees ook: Deze trucs gebruiken televerkopers (en dit kun je ertegen doen)

In de Verenigde Staten is er een nieuwe manier om terug te slaan naar irritante telemarketeers en dat kost slechts 25 dollar per jaar. 

De telefoondienst Jolly Roger gebruikt ChatGPT en stemsoftware om scripts te maken en uit te laten voeren door stemcomputers, als er een televerkoper aan de lijn is.

Met de virtuele karakters kan Jolly Roger telemarketeers eindeloos bezighouden en dat leidt volgens zakenkrant The Wall Street Journal tot grote tevredenheid bij de eigenaar van de telefoon.

Zo kan een televerkoper bijvoorbeeld Whitey Whitebeard aan de lijn krijgen, een onhandige bejaarde, of Salty Sally, een snel afgeleide moeder. 

Jolly Roger bestaat al zeven jaar, maar heeft onlangs ChatGPT toegevoegd aan de dienst. Met als resultaat dat telemarketeers soms tot wel 30 minuten aan de lijn worden gehouden, zegt medeoprichter Roger Anderson tegen Insider.

Door AI aangestuurde roboconsument inzetten tegen telemarketeer

Nadat gebruikers hebben betaald, krijgen ze toegang tot de telefonische clouddienst. Ze krijgen ook apps waarmee ze de gesprekken tussen de bot en de gefrustreerde telemarketeer kunnen beluisteren en delen en waarmee ze hun eigen lastige roboconsumenten kunnen creëren.  

In de VS is het aantal ongewenste telefoontjes van televerkopers alleen maar verder toegenomen sinds Jolly Roger in 2016 werd opgericht door Roger Anderson en Steve Berkson.

In februari 2016 werden er in totaal 2,28 miljard telefoontjes gedaan door Amerikaanse telemarketeers, terwijl dat er afgelopen mei 5,08 miljard waren, blijkt uit de Robocall Index van YouMail.

Anderson en Berkson runnen Jolly Roger naast hun reguliere banen in de telecomsector. "Voorheen moesten we stemacteurs inhuren die in aanwezigheid van Steve of mij de zinnen moesten inspreken die we nodig hadden", vertelt Anderson.

Maar nu kunnen er met ChatGPT geautomatiseerd veel meer verschillende karakters en scripts worden gecreëerd die telemarketeers aan het lijntje kunnen houden.

De krachtige chatbot maakt een script dat Jolly Roger vervolgens invoert in Play.HT, een door AI aangestuurde tekst-naar-stem-generator die het voorleest als het gekozen karakter.

Vrienden en familie hebben geholpen bij het creëren van deze virtuele personages. Whitebeard heeft de stem van Sid Berkson, de vader van medeoprichter Steve Berkson. Hij hoefde maar 45 seconden aan audio aan te leveren, dat is voor Play.HT genoeg om een stem te klonen.

ChatGPT wilde eerst niet meewerken aan het 'verspillen van tijd'

Toch waren er wat kinderziektes in het begin, want ChatGPT wilde niet meewerken aan het expres tijd verspillen. "Ik moest experimenteren met super prompts, omdat het systeem in eerste instantie zei dat het 'als behulpzaam AI-model niet in mijn natuur ligt om tijd te verspillen'", legt Anderson uit. "We hebben de super prompts zo aangepast dat de bots de juiste mate van tegenwerking kregen, maar ook aandachtig en grappig waren."

Natuurlijk houdt Jolly Roger vooralsnog maar een heel klein gedeelte van de actieve telemarketeers bezig, maar met de nieuwe AI-toepassingen hoopt het bedrijf callcenters die Amerikaanse consumenten lastigvallen echt de voet dwars te zetten.

Vorig jaar werd in de VS de 'Anti-Robocall Multistate Litigation Task Force' opgericht en die spande een rechtszaak aan tegen een in Arizona gevestigd bedrijf dat ervan werd beschuldigd 7,5 miljard geautomatiseerde telefoontjes te hebben gevoerd met mensen die zijn opgenomen in het National Do Not Call Registry, het Amerikaanse bel-me-niet-register.  

LEES OOK: Marketingmanager moet ChatGPT en andere AI-tools omarmen – experts geven aan waar het voordeel ligt voor de CMO