Als de onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over een vrijhandelsakkoord mislukken, wil de Britse regering de grenzen met de EU volledig openstellen na Brexit.

Eerder deze week werd gemeld dat de Britse regering “vele tientallen” geheimhoudingsovereenkomsten had gesloten met bedrijven die buiten de grenzen van het VK opereren. Daarin werd hen verboden naar buiten te brengen welke informatie zij met de overheid delen over de impact op de handel met de EU in verschillende Brexit-scenario’s.

Het scenario waarin het VK geen vrijhandelsakkoord sluit met de EU, is het schrikbeeld van Britse exportbedrijven. In dat scenario zouden de Britten de interne Europese markt en de douane-unie verlaten zonder dat daar een vrijhandelsverdrag tussen de EU en het VK voor in de plaats komt. Ze zouden dan de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) overtreden.

Experts voorspellen dat een dergelijke harde Brexit een heel scala aan kostbare tariefbarrières op Britse bedrijven als gevolg gaat hebben en zal leiden tot controles van de Britse buitengrenzen. Als mogelijk alternatief voor zo’n kostbaar en complex “no-deal scenario” denkt de regering-May aan een ‘Throw Open the Borders optie,” zo meldt Sky News vrijdag.

Dit “Open Grens scenario” zou betekenen dat het VK eenzijdig besluit geen grenscontroles uit te voeren en de instroom van goederen in het VK, die nu nog vrij is, ongemoeid te laten.

Het idee gaat uit van de onwaarschijnlijke situatie dat de Britse buurlanden met directe toegang tot het VK (Frankrijk, België en Ierland) de EU-wetgeving aan hun laars lappen. Die wetgeving schrijft namelijk voor dat landen buiten de EU heffingen moeten betalen en grenscontroles moeten ondergaan.

“Goederenverkeer dat het VK niet goed in kan, is net zo goed een Europees als een Brits probleem”, aldus Christopher Snelling, voorzitter van de Britse transportbedrijvenfederatie, Freight Transport Association, tegen Sky News.

“Als we in Calais lange rijen hebben met goederen die wij nodig hebben, dan is dat rampzalig. En de EU gaat die regels uitvoeren. Ze moet wel, zo werkt dat gewoon”.

Radicale optie: grenzen open

Labour-parlementslid Chuka Umunna is voorstander van een zachte Brexit. Ze beschreef het voorstel in een verklaring aan Business Insider als “ongebruikelijk”.

“Wat voor signaal geef je af aan iemand die een handelsovereenkomst met Groot-Brittannië overweegt? Wie neemt dat risico met een land dat het negeren van internationale wetgeving als beleid heeft?”?

“En wat zou het betekenen voor onze veiligheid? Het vooruitzicht dat we de EU verlaten biedt smokkelaars een reeks aan mogelijkheden om geld te verdienen aan de verschillen in belastingen en accijnzen. Als we nu ook nog eens zeggen dat we niet eens moeite nemen om  de wet te handhaven, geef je smokkelaars helemaal de vrije hand”.

Minister van Transport Chis Grayling benadrukte gisteren nog eens dat er geen extra grenscontroles zullen komen. Hoe de Brexit er ook zal uitzien.

“We houden de grens bij Dover open, we zullen geen controles in de haven uitvoeren, het is totaal niet realistisch om dat te doen”, zei de conservatieve minister én Brexiteer tegen zijn gehoor.

“We controleren nu geen vrachtwagens, en dat doen we in de toekomst evenmin”.

 

Grayling’s bewering staat haaks op die van een overweldigende meerderheid van academici en industriëlen die zeggen dat internationale wetgeving in geval van een Brexit controles aan de Britse grenzen vereist.

Dit is omdat het verlaten van de douane-unie een einde maakt aan het vrije verkeer van goederen en diensten tussen de EU en het VK terwijl tegelijkertijd het verlaten van de interne Europese markt betekent dat er nieuwe standaardprotocollen en controles moeten komen voor goederen die de grens overgaan.

Het antwoord van vice-president van het Europees Parlement Mairead McGuiness kwam in de vorm van een vraag aan Grayling: “Dus u verlaat de EU niet?”