Overvolle coupés in het midden, terwijl de buitenste compartimenten bijna leeg zijn. De NS wil daar vanaf en gaat proberen de reizigers beter over de trein te verspreiden met instapzones.

De zones worden op het perron aangegeven met blauwe borden, zo meldt het AD. Die zones zijn zo’n vijftig meter groot en liggen op elk station op een andere plaats: de ene keer in het midden, de andere keer aan de voor- of achterkant. Op die manier moet worden voorkomen dat het gros van de reizigers in het midden instapt.

Komend jaar worden de instapzones ingevoerd stations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven waar de sprinters langskomen. Dat is een van de drukste trajecten van Nederland. “We zagen te vaak dat mensen gewoon op een kluitje bleven staan en vervolgens een klacht bij ons indienden over de volle trein”, aldus een woordvoerder tegen het AD.

In Japan wordt al langer een soortgelijk systeem gehanteerd. Daar werken de instapzones: de reizigers zijn relatief goed over de trein verspreid.

Of het in Nederland ook gaat werken, is nog maar de vraag. Nederlanders zijn een stuk eigenwijzer. Misschien negeren ze de blauwe borden wel compleet.