Kan de koopjesketen Big Bazar van Blokker Holding het opnemen tegen de discountgigant Action? Michiel Witteveen, sinds 1 april de eigenaar van het Blokker-concern, denkt van wel.

In het Financieele Dagblad van maandag kondigde Witteveen een uitbreiding van Big Bazar aan om “feller te concurreren met discounter Action.” Het gaat om zo’n 50 filialen die in de oude panden van de failliete concurrent OP=OP Voordeelshop komen. Daarmee komt het totaal aantal Big Bazars op 170.

Dat is heel wat minder dan de ruim 1.300 winkels die Action nu telt in zeven Europese landen. Daarmee heeft de keten enorme “inkooppower”, stelt retaildeskundige Paul Moers.

“Action heeft een gevestigde positie. Het is een naam van heb ik jou daar, terwijl Big Bazar maar een klein ketentje is”, schetst Moers. Waar de formules van Blokker Holding het de afgelopen jaren moeilijk hadden, zoals zoveel winkelketens, is Action alleen maar gegroeid.

Lees ook: Kaalslag in de winkelstraat: de opvallendste faillissementen van de afgelopen 6 jaar, van V&D tot CoolCat

Moers ziet de uitbreiding van Big Bazar als een “opportunistische zet”. “Aan de onderkant van de markt is gewoon heel veel belangstelling. Witteveen ziet het succes van Action en denkt: dat gaan wij ook gewoon proberen. ”

Maar daarmee kan Big Bazar Action niet naar de kroon steken, denkt Moers. “No way dat Big Bazar ooit de inkoopkracht van Action evenaart. Action is een machtige Europese speler en ik zie Big Bazar geen Europese keten worden.”

Lees ook op Business Insider

Big Bazar versus Action

Hoewel Big Bazar volgens Moers niet in een “aanvallende positie” zit, liggen er wel wat kansen voor de keten. “Er zijn nog steeds veel mensen die op hun budget moeten passen, daar zit nog ruimte. Big Bazar kan de kruimels van Action meepikken”, zegt Moers.

En dat is Big Bazar wat inkoop betreft dan ook van plan. “Je merkt dat ze (Action, red.) te groot zijn voor de partijenhandel die wij bij Big Bazar goed kunnen gebruiken. Er zijn veel partijen van 10.000 flesjes van iets. Voor Action te klein, voor ons prima. We gaan nu het gas openzetten”, zei Witteveen tegen het FD.

Big Bazar moet er volgens Moers wel voor zorgen dat het op plekken gaat zitten, waar Action niet zit. “Waar de ketens een paar deuren bij elkaar vandaan zitten, zie je dat het bij Action enorm druk is en bij Big Bazar maar matig. Ze krijgen in geen lichtjaren de volumes van Action te pakken.”

Big Bazar onderscheidt zich ook niet van Action. Moers: “Het is puur kopieergedrag. Je zou je bijvoorbeeld kunnen onderscheiden door goedkoop én duurzaam te zijn, dat laatste is Action niet. Het is allemaal spotgoedkoop en iedereen weet dat het binnen een week kapot gaat.”

Hoe moet de keten Blokker verder?

Blokker Holding heeft ook nog zo’n 500 Blokker-filialen in Nederland en België. Het heeft volgens Moers geen zin om ook met de Blokker-vestigingen Action te bestoken. De retaildeskundige vindt dat Blokker al te veel heeft geleden onder de strategiewijzingen die de keten de afgelopen jaren heeft ondergaan.

De laatste stand van zaken is dat Witteveen klanten wil terugwinnen die Blokker eerder verloor door iets meer naar het luxesegment op te schuiven. Het lukte wat koopjesjagers te paaien met kortingen en reclamecampagnes, aldus het FD. Maar de hogere marketinguitgaven moeten nu weer worden teruggeschroefd zonder de teruggewonnen klanten te verliezen.

Blokker Nederland lijdt nu nog verlies maar Witteveen hoopt in 2020 break-even te kunnen draaien.

“Kansloos”, noemt Moers de zoveelste koerswijziging van Blokker. “Dat wisselende beleid is dodelijk. Consumenten weten niet meer waar ze aan toe zijn en je krijgt producten van verschillende kwaliteitsniveaus in je winkel. Dat gaat mensen irriteren. Een paar jaar geleden was de strategie van Blokker om zich meer op het middensegment te richten. Daar had het beter kunnen blijven, dat is een oorlog die je kunt winnen. De onderkant van de markt is voor Action en een beetje van Big Bazar.”

Witteveen nam als CEO het verlieslijdende Blokker Holding over van Ab Blokker en zijn schoonzus Els. De familie gaf hem zelfs geld mee om nog wat van de overgebleven formules Big Bazar en Blokker te maken.

In 2017 werden Intertoys, Leenbakker, Maxi Toys, Xenos en ToysXL verkocht terwijl Marskramer-filialen werden gesloten of als franchisezaken verder gingen.

Lees meer over Blokker: