Beyond Meat wil China veroveren. De Amerikaanse maker van vleesvervangers bouwt twee fabrieken in de buurt van Shanghai.

Voor Beyond Meat is expansie naar China extra interessant geworden, nu de verkoop aan restaurants door de coronacrisis op z’n gat ligt.

China is een zeer lucratieve markt. Het land met 1,4 miljard inwoners is goed voor ruim een kwart van de wereldwijde vleesconsumptie.

Andere makers van plantaardige alternatieven voor bijvoorbeeld zuivel hebben zich ook op China gestort.

Beyond Meat heeft serieuze plannen in China. De maker van plantaardige burgers en worsten bouwt in eerste instantie twee productielocaties in de buurt van metropool Shanghai, zo maakte de onderneming bekend.

Begin volgend jaar moeten de eerste plantaardige burgers en worsten van de band rollen.

Beyond Meat is naar eigen zeggen de eerste buitenlandse maker van plantaardige producten die een belangrijke productielocatie in China vestigt.

Lees ook op Business Insider

Het bedrijf heeft met zijn producten ook een voordeel ten opzichte van concurrent Impossible Foods. Het ‘geheime’ ingrediënt van diens vleesvervangers is heem, wat wordt gemaakt van genetisch gemanipuleerde gist. Die toepassing vereist goedkeuring van Beijing.

Beyond Meat heeft meerdere fabrieken in Nederland

Beyond Meat werd in 2009 opgericht en is uitgegroeid tot bekend merk voor alternatieven voor vlees. Inmiddels worden de vegetarische burgers en worstjes, bekend onder de namen Beyond Burger en Beyond Sausage, in 75 landen verkocht.

De plantaardige burgermaker heeft meerdere fabrieken in Nederland, waar producten voor de Europese markt worden gemaakt.

Beyond Meat profiteerde flink van de coronacrisis. In het tweede kwartaal steeg de omzet tot 113,3 miljoen euro, bijna 69 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Wel liep het nettoverlies op tot 10,2 miljoen dollar, tegenover 9,4 miljoen dollar een jaar eerder. Beyond Meat was onder andere miljoenen meer kwijt aan het opnieuw verpakken van vleesvervangers die aanvankelijk naar de horeca zouden gaan. Dit was nodig om de stukjes vegetarisch “vlees” alsnog in de winkelschappen te kunnen leggen.

China is een lucratieve markt voor vleesvervangers

De concurrentie op de markt voor vleesvervangers is moordend. Naast de Amerikaanse giganten Beyond Meat en Impossible Foods zijn ook het Nederlandse Mosa Meat en Meatable hard op weg om vlees van koeien en varkens overbodig te maken met de ontwikkeling van hun gecultiveerde vlees.

Daarnaast ontwikkelen grote bedrijven als Tesco en Unilever ook plantaardige vleesvervangers, de laatste via zijn dochteronderneming De Vegetarische Slager.

China is voor de makers van vleesalternatieven de hoofdprijs. Het land met 1,4 miljard inwoners is goed voor ruim een kwart van de wereldwijde vleesconsumptie.

Voor Beyond Meat is expansie naar China extra interessant geworden, nu de verkoop aan restaurants door de coronacrisis op z’n gat ligt.

Wat ook in het voordeel spreekt voor vleesalternatieven in China is de recente uitbraak van de varkenspest in het land. Dat heeft ervoor gezorgd dat de prijzen voor varkensvlees zijn opgelopen. Consumenten zijn daardoor op zoek naar alternatieven.

Andere makers van plantaardige alternatieven voor bijvoorbeeld zuivel hebben zich ook op China gestort. Onder hen bedrijven als Oatly en Eat JUST. Volgens Beyond Meat wordt China een belangrijke markt voor het bedrijf.

Lees meer over vleesvangers: