Vorig jaar werd de vernieuwde burger van Impossible Foods verkozen tot beste product van techbeurs CES. Dit jaar is de Amerikaanse maker van vleesvervangers terug met een nieuwe aankondiging.

Impossible komt met varkensvlees waar geen dier aan te pas komt, maakte het bedrijf maandag bekend. Daarmee wordt ook een plantaardige worst gemaakt die later deze maand in 139 Amerikaanse vestigingen van Burger King verkrijgbaar is.

Met de stap komt de ambitieuze droom van oprichter Pat Brown weer een stukje dichterbij: vleesconsumptie overbodig maken voor het jaar 2035.

Varkensvlees is de meest gegeten vleessoort ter wereld. “En dan moet je bedenken dat 2,5 miljard mensen geen varken eten uit religieuze overtuiging”, aldus Brown. “Kun je nagaan hoe populair het anders zou zijn.”

Voor de productie van 1 kilo varkensvlees komt ongeveer 7 kilo CO2 vrij. Dat is vijf keer minder dan bij rundvlees. Maar omdat mensen wereldwijd meer varken dan rund eten, is de milieuwinst in potentie alsnog enorm.

“Onze missie is vanaf dag een geweest om dieren te vervangen bij de productie van vlees”, zegt Brown. “We hebben nu een plantaardig alternatief voor de meest gegeten vleessoort ter wereld.”

Getest op ratten

Impossible gebruikt net als voor zijn rundvleesimitatie een speciaal ontwikkeld soja-eiwit genaamd leghemoglobine, of kortweg heme. Dat geeft het product volgens het bedrijf een echte vleessmaak en zorgt dat het ‘bloedt’ in de pan.

Lees ook op Business Insider

Kleine kanttekening is dat heme in 2017 is getest op ratten om de voedselveiligheid aan te tonen. Dat was volgens Brown de enige manier om goedkeuring te krijgen van de Amerikaanse toezichthouder FDA.

Voor strikte veganisten heeft Impossible daarmee afgedaan.

Plantaardige vleesvervangers in opkomst

Plantaardige alternatieven voor dierlijke producten zijn de laatste jaren sterk in opkomst. In de afgelopen vijf jaar groeide de Nederlandse markt voor vleesvervangers jaarlijks met gemiddeld 4 procent. En die groei is aan het versnellen, becijferde ABN Amro.

In 2018 is er in Nederland voor 98 miljoen dollar aan vleesvervangers verkocht. Bekende speler is De Vegetarische Slager, het bedrijf van Jaap Korteweg dat vorig jaar werd overgenomen door Unilever.

Lees meer: Wij vergeleken de Beyond Burger, de Impossible Burger en de hamburger van De Vegetarische Slager – dit viel op bij de voedingswaarde

In de Verenigde Staten ging in datzelfde jaar voor bijna 1,2 miljard dollar aan vleesalternatieven over de toonbank. Daar is een van de grote namen Beyond Meat, wiens burgers onder meer bij Albert Heijn liggen. Vorig jaar maakte het bedrijf een spetterend beursdebuut. In de eerste drie maanden vertwaalfvoudigde de koers van het aandeel.

Inmiddels is de hype gaan liggen, maar Beyond Meat is nog altijd 4,6 miljard dollar waard op de beurs. En het Amerikaanse bedrijf bouwt een nieuwe fabriek in Zoeterwoude om de Europese markt te bedienen.

Impossible Foods wil meer geld ophalen

Ook Impossible Foods wil vanuit Nederland de Europese markt op. Daarvoor diende het bedrijf oktober vorig jaar een aanvraag in.

Pat Brown

Een beursgang denkt Brown voorlopig niet aan. Hij mikt op investeerders om de groei te financieren. Sinds de oprichting in 2011 heeft Impossible Foods al bijna 700 miljoen dollar aan financiering opgehaald. Onder meer Bill Gates, Serena Williams en Katy Perry staken geld in het bedrijf, naast durfkapitaalfondsen zoals Google Ventures en Horizon.

Volgens persbureau Reuters zou Impossible op zoek zijn naar nog eens 300 miljoen dollar, tegen een waardering van 3 tot 5 miljard dollar. Bij de laatste kapitaalronde in mei 2018 waardeerden investeerders het bedrijf nog op 2 miljard dollar.

De grootste uitdaging voor Impossible is het opschalen van de productie, zegt Brown. “De vraag is op dit moment veel groter dan we kunnen leveren.” Maar de Impossible-oprichter blijft optimistisch. “Plantaardig voedsel gaat niet meer weg. Nu gaat het erom zo veel mogelijk mensen het te laten proberen.”

Lees meer over vleesvervangers: