Audi-topman Bram Schot denkt dat een nieuwe auto tegen 2025 gemiddeld 3.000 tot 5.000 euro duurder zal worden, zo zei hij donderdag tegen BNR Nieuwsradio

Als je kijkt naar de prijsontwikkeling van nieuwe auto’s over de laatste elf jaar, is dat geen vreemde verwachting. De gemiddelde prijs van een nieuwe personenauto in die periode met bijna 6.300 euro gestegen.

Was je in 2007 gemiddeld bijna 27.700 euro kwijt voor een nieuwe personenauto, in 2018 moest je bijna 34.000 euro neertellen. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG.

Trek je deze ontwikkeling door naar 2025, dan zijn de uitspraken van Schot misschien dus niet zo gek. De Nederlander verwacht een prijsstijging vanwege hoge ontwikkelingskosten van verbrandingsmotoren en investeringen in elektrisch rijden.

Elektrische auto versus benzine of diesel

Een elektrische auto is vooralsnog duurder in aanschaf gekeken naar een vergelijkbaar model dat rijdt op benzine of diesel. Om een voorbeeld te geven: zo kun je de goedkoopste auto van Volkswagen die rijdt op benzine, de Volkswagen up!, vanaf 11.951 euro nieuw aanschaffen. Voor de goedkoopste elektrische variant, de Volkswagen e-up!, ben je minimaal 25.095 euro euro kwijt.

Kijkend naar andere fabrikanten heeft Volkswagen hier nog wel een inhaalslag te maken qua prijs. Een vergelijkbare benzineauto, de 5-deurs Peugeot 208, is al voor 17.480 euro te koop. Een consument moet er dus behoorlijk wat geld voor overhebben om elektrisch te rijden.

Naar verwachting worden elektrische auto's goedkoper als ze massaler worden geproduceerd. Ook de  prijzen van batterijen spelen mee. Op dit moment dalen de prijzen van batterijpakketten al met zo'n 15 procent per jaar.

Meer rijden is goedkoper

De grote winst met een elektrische auto behaal je nu tijdens het gebruik. Zo zijn de energiekosten van een elektrische auto lager dan bij een benzineauto.

Ook heeft een elektrische auto minder onderhoud nodig omdat er minder bewegende onderdelen zijn. Verder zijn er (tijdelijke) fiscale voordelen voor eigenaren van elektrische auto's zoals geen of een lagere BPM.

Maar hoe zit het eigenlijk met het aanbod van Bram Schot zelf? Zijn bedrijf Audi, onderdeel van het Volkswagenconcern, maakt vooral luxe auto's en ook elektrische auto's. Momenteel biedt het bedrijf de Audi e-tron 55 quattro aan vanaf 84.1000 euro. Ook voor de inmiddels aangekondigde elektrische modellen zal diep in de buidel moeten worden getast.


 

Lees meer over elektrisch rijden: