Aan elektrisch rijden hangt in de regel een flink prijskaartje, vooral vanwege de kosten van de accu’s. Maar nu elektrische auto’s al een aantal jaar veel gebruikt worden op de leasemarkt, ontstaat er beetje bij beetje ook aanbod op de tweedehandsmarkt.

Wat kun je zoal krijgen? We namen de proef op de som en bekeken een viertal merken in de prijsklasse tussen de 8.000 euro en 18.000 euro op de site Autotrack.nl.

We zochten naar een elektrische 5-deurs automaat, bouwjaar om en nabij de 2013 en met niet al te gek veel kilometers onder de kap. Die vergeleken we vervolgens met de door benzine aangedreven tegenhanger. In beide gevallen namen we een gemiddelde prijs op basis van minstens drie aangeboden auto’s.

Zo kwamen we uit bij een vergelijking van modellen van Renault, Nissan, Volkswagen en Peugeot. Niet heel verrassend ben je in de meeste gevallen ook met een occasion flink duurder uit, als je voor een elektrische auto kiest. Maar dat hoeft niet altijd.


RENAULT ZOE (€ 10.000) – RENAULT CLIO (€ 14.250)

We beginnen meteen met de verrassing: de elektrische Renault Zoe, tegenover de Clio met een benzinemotor.

Als eerste kijken we naar de Renault Zoe. Deze zijn allemaal automatisch, 5-deurs, hatchback en met bouwjaar 2013. Wat valt op? Dat het aanbod in twee smaken komt: mét en zonder accu.

We vergelijken uiteraard alleen de voertuigen mét accu - dat zijn er vier. Wat is verder interessant om te weten? Dat het aantal gereden kilometers flink uit elkaar kan liggen: tussen de 23.984 km en 41.600 km. Het gemiddelde van de vier auto's komt uit op 34.606 kilometer op de teller.

En voor hoeveel rijd je een Renault Zoe? Het gemiddelde van deze vier auto's kwam op 10.000 euro.

Hoe zit dat met een vergelijkbare Renault, maar dan eentje op benzine? Kijkend naar specs als het aantal kilometers op de teller, bouwjaar, hatchback en 5-deurs - maar dan op benzine - belanden we al snel op de Renault Clio.

Op 3 Renault Clio TCE's om precies te zijn. Bouwjaren 2013 en 2014 en met tussen de 27.541 km en 39.994 km op het klokje (het gemiddeld aantal gereden kilometers ligt op 33.432).

Verbazingwekkend genoeg ben je met vergelijkbare specs in benzinevariant duurder uit: de gemiddelde prijs van de Clio TCE kom op 14.250 euro uit! En wij maar denken dat je met benzine goedkoper uit zou zijn!


NISSAN LEAF (€ 14.165)  - NISSAN MICRA  (€ 10.711)

Het tweede merk waar we naar kijken is de Nissan: de elektrische Leaf tegen de Nissan Micra met benzinemotor.

Ook hier blijven we een beetje dichtbij voorganger Renault qua specs: hatchback, bouwjaar 2013, een automaat met vijf deuren. We vinden er drie met respectievelijk 38.986, 40.120 en 45.388 kilometer op de teller (dat is gemiddeld 41.498 kilometer).

Voor een Nissan Leaf betaal je gemiddeld 14.165 euro.

Veranderen we de zoekopdracht van 'elektrisch' naar 'benzine', dan komen we terecht bij de Nissan Micra. Voor dit voertuig dat gemiddeld 40.126 kilometer heeft gereden, betaal je een gemiddelde prijs van 10.711 euro, beduidend goedkoper dus.


VOLKSWAGEN UP! (€ 18.250) - VOLKSWAGEN UP! (€ 9.750)

Voor Volkswagen bekijken we de Up!: elektrisch en met benzinemotor.

We zoeken een elektrische 5-deurs hatchback Volkswagen uit 2013/2014 waarbij je niet hoeft te schakelen en komen uit bij de Volkswagen Up! Met een gemiddeld aantal van 37.000 kilometers op de teller, ben je om en nabij 18.250 euro kwijt. Dus aan de bovengrens van het gekozen budget.

De Volkswagen Up! wordt ook geleverd met een benzinetank in plaats van een accu - en dan ben je met een gemiddelde prijs van 9.750 euro beduidend goedkoper uit. Al ligt het gemiddelde van 46.653 kilometer op de teller iets hoger dan bij de elektrische variant.


PEUGEOT iOn (€ 9.995) - PEUGEOT 107  (€ 8.286)

Peugeot dan: de elektrische iOn tegen de klassieke 107.

Peugeot is de laatste in het rijtje: automaat, hatchback, 5-deurs en ook nog eens elektrisch uit 2013. Dan komen we algauw uit bij de Peugeot iOn. Met een gemiddelde van 37.674 kilometer achter de kiezen tel je daar 9.995 euro voor neer.

Bijna 2.000 euro goedkoper en met een gemiddelde van 37.834 kilometer op de teller is de vergelijkbare benzinevariant, de Peugeot 107. De Peugeot 107 rijd je als occasion al voor gemiddeld 8.286 euro.


LEES OOK: Zonnepanelen: dit moet je weten over de terugverdientijd, nu de belangrijkste subsidie verandert vanaf 2020