• Tesla is de meeste waardevolle autofabrikant ter wereld met een marktwaarde van ruim 470 miljard dollar.
  • Volgens een Wall Street-analist kan Amazon Tesla op termijn naar de kroon steken. De internetreus investeert fors in elektrische en zelfrijdende auto’s.
  • Tesla-topman Elon Musk erkent dat Amazon er flink wat geld tegenaan gooit, maar haalt daar zijn schouders over op.

ANALYSE – Tesla is de grote aanjager van de elektrische revolutie op de weg, maar hoelang blijft het bedrijf van Elon Musk koploper? Analist Adam Jonas van zakenbank Morgan Stanley, stelde Musk daar tijdens de conference call over de derdekwartaalcijfers een interessante vraag over.

“Amazon lijkt te bouwen aan een netwerk van autonoom en elektrisch transport en investeerde onder meer in Aurora en Rivian”, zei Jonas voordat hij Musk vroeg: “Welk advies zou je Jeff Bezos geven bij het najagen van zijn ambities?”

Musk erkende dat Amazon serieus aan het investeren is, maar haalde daar de schouders over op. Hij hield zich verder op de vlakte over de plannen van Bezos.

Jonas ziet wel een reëel gevaar voor Tesla. Hij denkt dat Amazon een belangrijke concurrent van de elektrische automaker kan worden. En dat doet het internetbedrijf vooral door in andere bedrijven te investeren.


Amazon kan Tesla beconcurreren vanuit een compleet andere hoek dan traditionele autobouwers

Tesla Model 3. Bron: Tesla
Tesla Model 3. Bron: Tesla

Waarom is potentiële concurrentie van Amazon belangrijk voor Tesla? Dat heeft vooral met schaal te maken.

Amazon is een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld is met een marktwaarde van ruim 1.500 miljard dollar. Dat is zo'n 7 procent van de omvang van de Amerikaanse economie.

Tesla is minder waard, maar met een marktwaarde van bijna 500 miljard dollar is het wel de meest waardevolle automaker ter wereld. En terwijl de prijs van een aandeel Amazon de afgelopen drie jaar met een imposante 200 procent is gestegen, bedroeg die stijging bij Tesla maar liefst 570 procent. 

Amazon is geobsedeerd door groei. De geschiedenis van de webgigant heeft altijd bestaan uit het focussen op nieuwe mogelijkheden.

Tesla creëert zélf nieuwe mogelijkheden. Het afgelopen decennium heeft Musk het ongelijk van critici bewezen en de hele autosector richting elektrisch geduwd.

Nu liggen beide Amerikaanse giganten mogelijk op ramkoers.

Musk en Bezos zijn al concurrenten op het gebied van ruimtevaart: Bezos met Blue Origin en Musk met SpaceX. Als analist Jonas gelijk heeft, zal Bezos goed kijken naar het succes van Tesla en een concurrerende strategie ontwikkelen om Musk de pas af te snijden.

Daarmee krijgt Tesla concurrentie uit een compleet andere hoek. Niet alleen traditionele autofabrikanten als General Motors en Volkswagen gaan de strijd aan met Tesla, maar ook een van de grootste internetbedrijven ter wereld.


Tesla heeft veel leergeld betaald, Amazon investeert in kansrijke concurrenten

Amazon heeft geïnvesteerd in Rivian. Bron: Rivian
Amazon heeft geïnvesteerd in Rivian. Bron: Rivian

Amazon duikt in een gat dat Tesla zelf heeft gecreëerd. Het bedrijf van Musk bestaat al zo'n 17 jaar, maar kan pas serieuze verkoopcijfers overleggen sinds de komst van Model 3 in 2017. Dit jaar zal Tesla naar verwachting een half miljoen auto's afleveren.

De weg daarheen is op z'n zachtst gezegd hobbelig geweest. Tesla is minstens tweemaal helemaal blut geweest. Ook wilde Musk de automaker in 2018 van de beurs halen. Dat mislukte en resulteerde in beschuldigingen van koersmanipulatie door de Amerikaanse toezichthouder SEC.

Tesla kreeg uiteindelijk een boete van 20 miljoen dollar. En Tesla-topman Musk moest zijn functie als chairman van de automaker neerleggen.

En dan waren er nog de problemen met de massaproductie van de Model 3, door Musk aangeduid als 'de productiehel'.

Dat alles bij elkaar heeft miljarden gekost. Gevestigde bedrijven als Amazon hebben van Tesla's problemen geleerd. Zij bouwen niet zelf elektrische of zelfrijdende auto's, maar nemen een belang in jonge, innovatieve bedrijven.

Amazon stak onder meer honderden miljoenen in Rivian, dat een elektrische pick-uptruck ontwikkelt.

Ook Aurora, dat zelfrijdende voertuigen bouwt, kon op honderden miljoenen van Bezos rekenen. En in juni nam Amazon Zoox over, een startup die werkt aan technologie voor autonoom rijdende taxi’s. Daarvoor legde het internetbedrijf naar verluidt meer dan 1,2 miljard dollar op tafel.

Als Bezos tevreden is met hoe het gaat, kan hij altijd meer investeren. 


Musk neemt veel risico, Bezos spreidt zijn inzet en verovert markt na markt

Bron: Fisker
Bron: Fisker

De conclusie is dat Bezos en Musk op hun eigen manier allebei zeer succesvol zijn, maar twee compleet verschillende stijlen hebben.

Musk is praktisch ingesteld en gebruikt zijn bedrijven Tesla en SpaceX om zijn visie te realiseren. Bezos wil dat Amazon bijna overal een vinger in de pap heeft. De transportsector is in dat opzicht een nieuwe kans.

Maar anders dan Musk, die zo'n beetje alles wat hij verdiende met de verkoop van betaalbedrijf PayPal in autofabrikant Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX stopte, kiest Bezos ervoor om risico's te spreiden.

Geen van beiden hoeft 100 procent gelijk te krijgen om in de nabije toekomst toch meer elektrische en zelfrijdende auto's op de weg te zien. Tesla-topman Musk zou zelfs blij kunnen zijn als de strategie van Bezos succes heeft en de markt voor elektrisch rijden doet groeien.

Lees meer over Elon Musk, Jeff Bezos en elektrische auto's: