T-Mobile zal werknemers en de directie in Nederland niet meer belonen met individuele prestatiebonussen. Dat laat personeelsdirecteur David Thomas in een interview in het FD weten.

Volgens Thomas zijn de resultaten van de bonussen moeilijk meetbaar en wil het bedrijf een cultuurverandering. De afschaffing geldt niet voor de vijfhonderd medewerkers van de verkoopafdelingen, schrijft de krant.

“Tot nu toe kon het dat het met het bedrijf slecht gaat en met jou al individu heel goed. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn”, zegt Thomas. Hij stelt dat de relatie tussen individuele doelen en het bedrijfsresultaat vaak moeilijk meetbaar zijn. “In de praktijk deelden veel managers goede beoordelingen uit om discussie te vermijden.”

T-Mobile schrapt ook het eindejaarsgesprek en gaat in plaats daarvan vaker en intensiever met medewerkers in gesprek over hun ontwikkeling. De hervormingen maken deel uit van een cultuurverandering, waarbij samenwerking belangrijker wordt in plaats van het eigenbelang.

Uitzondering op de regel vormen 500 verkopers voor wie financiële prikkels als bijzonder belangrijke gelden.

Het telecombedrijf houdt voor de rest van het personeel wel vast aan een variabele beloning van maximaal 20 procent van het jaarsalaris, maar die wordt toegekend op basis van doelstellingen op bedrijfsniveau.

LEES OOK 5 redenen waarom je per direct moet stoppen met beoordelingsgesprekken