De een stelt eisen, manipuleert, vleit, palmt in, de ander kan het überhaupt niet: overtuigen. Maar volgens psychologen hoeft het niet zo moeilijk te zijn.

Hieronder zes intelligente manieren om je collega’s te bespelen. Sommige zijn misschien wat tricky, maar met een beetje tact werken ze in je voordeel.

1. Zorg voor visuals

Overtuigen doe je met grafieken, tabellen en plaatjes, niet met een geschreven samenvatting. Het lastige is dat je niet altijd een een fraaie powerpoint bij de hand hebt op het moment dat je iemand ergens van moet overtuigen. Maar houd in gedachten: kale feiten alleen schieten vaak te kort.

Meevaller: zo’n presentatie hoeft niet al te fancy te zijn, aldus Forbes. “Alle visuals in het onderzoek waren eenvoudige witte grafieken. De kracht zat ‘m niet in hippe vormgeving. Ze hadden effect omdat de hersenen van nature meer aangesproken worden door beeld.”

2. Zeur niet

Iemand aardig vinden is een machtig wapen, volgens de American Psychological Association (APA). Als we iemand waarderen, zijn we eerder geneigd ons door diegene te laten overtuigen. Werken aan je likability dus.

In het verlengde daarvan: doe geen groot beroep op mensen. Zeur niet. Klinkt logisch, maar een tactvolle balans vinden is een kunst. Enerzijds wil je niet passief overkomen, anderzijds wil je niet al te vastbesloten lijken.

John Brandon van het Amerikaanse zakelijke tijdschrift Inc schrijft: “De meest irritante mensen zijn de mensen die je proberen een loer te draaien of een commanderende toon opzetten. Werkt niet, behalve als je doel was om vervelend te zijn.”

3. Zorg dat mensen je graag helpen

Een soortgelijke tip: volgens de APA is wederkerigheid een sleutelfactor om te overtuigen. Mensen helpen namelijk graag mensen die iets voor hen gedaan hebben. Voor wat, hoort wat. Geen slecht idee dus om een netwerk op te bouwen van mensen van wie je iets tegoed hebt.

4. Herhaal, herhaal

Iedereen heeft wel zo’n collega die altijd dezelfde sterke verhalen uit de kast haalt. Vooral in teksten is herhaling not done, maar in speeches of pitches is het niet per se slecht. Sterker nog, herhaling is een retorische truc om je boodschap te benadrukken.

5. Benadruk schaarste

Wat maakt goud en diamanten duur? Schaarste. Mensen zijn geneigd om waarde toe te schrijven aan alles wat zeldzaam en opvallend is. Gebruik dat psychologische gegeven om je argument zo op te bouwen en te framen dat het nieuwe van je idee je overtuigingskracht versterkt.

6. Juiste lichaamstaal

Mensen overtuigen kun je doen met taal, maar ook non-verbale signalen spelen een belangrijke rol. Met de juiste lichaamstaal kun je je boodschap kracht bij zetten en nemen mensen sneller iets van je aan. Enkele tips: maak geregeld oogcontact, stop je handen niet in je zakken, wiebel niet constant van het ene been op het andere en friemel niet aan een pen of papiertje.

LEES OOK: 9 trucs waardoor je alles onthoudt wat je leest