Er is een goeie kans dat we in onze levens auto’s zullen meemaken die zichzelf besturen.

Maar gezien alle wetgeving die nog moet worden aangepast is het onwaarschijnlijk dat zelfrijdende auto’s op korte termijn beschikbaar worden voor de grote massa. Dus voorlopig zullen wij mensen gewoon nog zelf moeten rijden.

Auto’s zijn een stuk veiliger dan vroeger, maar alleen al in de VS komen jaarlijks 40.000 mensen om bij auto-ongelukken. In Nederland vielen vorig jaar 629 verkeersdoden. Als jij daar niet bij wil horen dan kan je maar het best zo goed en veilig mogelijk rijden.

Hier zijn vijf tips:


1. Zet je telefoon uit  — of verstop hem

Foto: AP/Rich Pedroncelli

De nieuwe 'Niet Storen'-functie van Apple is speciaal ontworpen om je los te maken van je iPhone en is van harte welkom, maar gaat in mijn ogen nog niet ver genoeg. Veel aandacht gaat uit naar het reageren op berichtjes tijdens het rijden en dat is logisch want het is levensgevaarlijk.

Maar alles dat afleidt van het veeleisende besturen van een auto is een bedreiging. Toen ik opgroeide in de jaren 70 en 80 werden we gewaarschuwd voor het meebewegen met de muziek uit de autoradio tijdens het rijden.

Een smartphone is vele malen intenser dan een autoradio. In veel nieuwe auto's is de smartphone één van de infotainmentsystemen. En als je CarPlay of Android Auto hebt, is hij daarin ingebed. In het meest extreme geval heb je het grote touchscreen van Tesla waarmee je onderweg kan surfen op het web.

Je moet echt een opoffering doen voor je veiligheid. In de afgelopen drie dagen ben ik terwijl ik gebruik kon maken van de meest geavanceerde infotainmentsystemen tot de conclusie gekomen dat je twee opties hebt. Nummer één is de telefoon uitzetten. Doe het gewoon.

Nummer twee is je telefoon wel koppelen aan je infotainmentsysteem, maar wegstoppen in een vakje. En hem er niet uithalen. Nooit. Je mist dan geen telefoontjes, maar je wordt ook niet in de verleiding gebracht door de meest afleidende technologie ooit ontwikkeld.


2. Oefen

Foto: Dit ben ik op de Ford's Performance Racing School om beter te leren rijden. Bron: Ford

De meeste mensen zien hun auto als een soort informatiegestuurde vervoerstoepassing. Een aantal enthousiastelingen waardeert het rijden zelf, maar dat is een minderheid.

Je hoeft niet net zo'n enthousiasteling te worden of een rode Porsche te kopen om mee te doen, maar mijn advies is om 30 minuten per week echt geconcentreerd te rijden en heel bewust te zijn van wat je aan het doen bent.

Schakel je soepel? Volg je alles met je ogen? Let je op de snelheid van je auto en je toerental? Hoe voelt je stuur? Hoe neem je de bochten? Rem je netjes en efficiënt?

Dat zijn allemaal technieken die je kan leren en oefenen op een professionele rijschool. Dus overweeg eens wat extra lessen om je vaardigheden op te frissen.


3. Was je auto

Foto: Screenshot via YouTube/Movieclips

Wat heeft je auto schoonhouden te maken met goed rijden?

Trots!

Als je goed zorgt voor je auto zie je er waarschijnlijk naar uit om ernaartoe te lopen in al zijn glans, om erin te gaan zitten en met plezier je gordel om te doen. Als je je auto behandelt als een rijdende vuilnisbak, dan vraag je om problemen.

Laat je auto minstens één keer per maand wassen en stofzuigen!


4. Ontwikkel gevoel voor verkeerssituaties

Foto: source Tesla

Je bent niet echt een auto aan het besturen tijdens het autorijden, maar je bent een hele beslissingsketen in meerdere dimensies aan het managen.

Denk niet alleen aan je auto in zijn directe fysieke verschijningsvorm, maar zie het als een zone die zich grofweg over twee autolengtes uitstrekt in alle richtingen. Verzamel constant informatie uit die zone en neem op basis daarvan beslissingen.

Is er bijvoorbeeld een motor binnen twee autolengtes van je auto? Als dat het geval is, wees dan constant op je hoede waar die zich bevindt. Botsingen tussen motoren en auto's zijn vrijwel altijd fataal voor de motorrijder.


5. Weet wanneer je moet stoppen  — of in ieder geval minder moet rijden

Foto: Cowboys jagen een buffalo op in Custer State Park in South Dakota, 27 september 2010. Bron: Ron Fry/Reuters

We worden geboren, leren kruipen, dan leren we lopen en uiteindelijk autorijden. Helaas denken de meeste mensen dat ze goede autorijders blijven tot de dood hen scheidt van hun stuur. En hoewel oudere automobilisten vaak betere bestuurders zijn vanwege hun ervaring en het vermijden van risico's nemen hun vaardigheden op een gegeven moment af.

Het is belangrijk dat te onderkennen voor het een probleem wordt. Begin op tijd met minder rijden. Je merkt vanzelf dat je bestuurderskwaliteiten afnemen, omdat je inschatting van verkeerssituaties die we eerder bespraken slechter wordt. Als je het niet meer voor elkaar krijgt goed om te gaan met die dynamische beslissingsruimte rond je auto, moet je overwegen te stoppen met rijden.