Het gaat er niet om wát je zegt, maar hoe je het zegt. Cliché, maar waar. Je lichaamstaal spreekt boekdelen en kan van enorme invloed zijn op hoe je boodschap overkomt op je gesprekspartner.

Afscheid nemen van slechte lichaamstaal is helaas lastig. Je bent waarschijnlijk zo gewend geraakt aan slenteren, wegkijken of met je armen over elkaar zitten dat je het niet eens door hebt.

Het kan lastig zijn om onderstaande slechte gewoontes af te leren, maar uiteindelijk ben je jezelf dankbaar! Het verschil met hoe je overkomt op je werk of in je sociale leven kan immers groot zijn.

1. Niet stil kunnen zitten

Ben je eenmaal begonnen met zenuwpezen, dan is het is het vaak lastig om er weer mee te stoppen. Lichaamstaalexpert Tonya Reiman vertelde eerder al aan Business Insider dat het laat zien dat je zenuwachtig bent en niet sterk in je schoenen staat. Tijd om mee te stoppen dus.

2. Met je haar spelen

Continu door je haar gaan en met plukjes spelen leidt nogal af. Plus, als we ABC mogen geloven, tast het je haar ook nog eens aan. Pak liever een stressbal.

3. Een defensieve pose aannemen

Veel mensen slaan hun armen over elkaar, puur en alleen omdat je niet weten wat ze met hun handen moeten doen. Onderzoek laat zien dat deze houding je onzeker, defensief en gesloten over laat komen. Patti Wood, lichaamstaalexpert, tegen Business Insider: "Zorg er altijd voor dat je gesprekspartner je handen kan zien wanneer je praat. Wanneer iemand ze niet kan zien, gaat hij zich al snel afvragen wat je te verbergen hebt."

4. Gekke dingen doen met je handen

Tja, handbewegingen maken of niet? Sommige mensen gebruiken hun handen te weinig tijdens het praten, anderen zijn all over the place. De truc is om niet te wijzen, niet een denkbeeldig orkest te leiden of er teveel over na te denken.

5. Slenteren in plaats van lopen

Of we het nu willen of niet, we hebben al snel een mening over een ander gevormd door te kijken naar hoe iemand loopt. Slenter niet door het leven, maar loop met zelfvertrouwen.

6. Vergeten te lachen

Reiman vertelde eerder al aan Business Insider dat lachen zelfvertrouwen, warmte en energie uitstraalt. "Je zult zien dat je gesprekpartner ook automatisch terug gaat lachen. Zonder glimlach wordt iemand al snel gezien zal koud en onvriendelijk."

7. Snel afgeleid zijn

Oh zo irritant. Sommige mensen zijn van nature snel afgeleid en checken ook tijdens gesprekken continu hun telefoon. Probeer de drang tegen te houden. Een kwestie van gewoon doen.

8. Onderuitgezakt zitten en hangen

Een slechte houding is al snel aangeleerd, zeker wanneer je het grootste deel van de dag achter een bureau zit. Het zorgt er volgens Catherine New van Psychology Today niet alleen voor dat je onzeker overkomt, het is ook nog eens slecht voor je rug. Presenteer jezelf dus positief en ga recht staan en zitten.

9. Wegkijken

Ook bij deze vorm van lichaamstaal is dosering het allerbelangrijkste. Sharon Sayler vertelde eerder aan Business Insider dat de ideale hoeveelheid oogcontact bestaat uit "een serie van vluchtige blikken in plaats van intens staren". Te lang kijken laat de ander ongemakkelijk voelen en niet kijken toont weer aan dat je weinig zelfvertrouwen hebt.

10. Te stil zijn

Door te stil te zijn lijkt het of je ongeïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft. Probeer de ander juist te kopiëren. Niet precies natuurlijk, maar kopieer op subtiele manier de houding en expressie. Jeff Thompson schreef eerder al op Psychology Today dat door je aan je gesprekspartner te spiegelen, ze een positiever beeld van je hebben.

11. Verbale en non-verbale communicatie niet op elkaar aan laten sluiten

Je zegt misschien wel de goede dingen, maar als je lichaamstaal er niet bij past komt de boodschap alsnog niet lekker over bij de ander. Wetenschappers aan Sacred Heart University deden uitgebreid onderzoek naar dit fenomeen en gebruikten daarvoor getrouwde koppels. Wanneer verbale en non-verbale signalen niet bij elkaar passen "zorgen de non-verbale signalen ervoor dat de emotionele boodschap niet over komt".

LEES OOK: Wie 8 uur op kantoor zit, werkt maar 3 uur echt effectief