Al in juni 2017 reden we een Model 3 in Tesla’s Californische fabriek. Destijds beschreef ik het interieur als één van de meest minimalistische ooit.

Bracht ik toen misschien niet meer dan een kwartier in de Model 3 door, ditmaal mocht ik enkele uren in een knalrode wagen rondrijden.

Mijn collega Ben Zhang en ik reden door Manhattan en New Jersey, en lieten het zen-achtige interieur goed op ons inwerken.

Hoewel het echt minimalistisch is, moet gezegd worden dat het verder van absolute topkwaliteit is.

Lees hier ons verslag:


Model 3 is Tesla’s langverwachte elektrische auto voor de massa. De Model 3 is kleiner dan Model S, de sedan.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

De Model 3 is niet alleen kleiner, maar ook stukken goedkoper. Ontwerper Franz von Holzhausen komt van Mazda en dat zie je duidelijk terug in Model 3. Toch heeft de wagen een geheel eigen karakter in dezelfde gestroomlijnde visuele taal die Model S spreekt.

Lees ook op Business Insider


Verzonken deurklinken van chroom.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Von Holzhausens minimalisme dient verschillende doelen, maar bovenal symboliseert het Tesla’s filosofie ten aanzien van auto’s: houd het simpel. De Model 3 mag gerust de iPhone van de auto’s genoemd worden.


Laten we naar binnen gaan…

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Al het niet strikt noodzakelijke is weggelaten.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Voorin twee stoelen, een met leer bekleed stuurwiel, een middenconsole en een groot touchscreen waarmee je bijna elke functie van de auto kunt aansturen. Er is geen sprake van een traditioneel instrumentarium, geen drukknoppen, hendels of schakelaars – zelfs niet op het stuurwiel – en ook naar de ventilatieroosters kun je lang zoeken.

Overigens hebben we dit idee eerder gezien. Waar? De oude Toyota Echo, een goedkope auto die niet meer gemaakt wordt, maar die wél die clustering van metertjes midden op het dashboard had.

Natuurlijk heeft Model 3 dit idee verfijnd en verfraaid. Wat meteen het overkoepelende thema van de auto lijkt te zijn: verbeter een goed, maar eerder slecht uitgevoerd idee en verander het op een dusdanige manier dat het toch weer radicaal vernieuwend is.


Het generfde hout en de geborstelde metallic sierstang wijken als enige af van het verder zwarte interieur.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Een briljante ‘touch’. Toen Tesla voor het eerst Model S op de markt bracht, mikte het ook op compleet minimalisme. Maar dat ging sommige klanten te ver – het was zo minimalistisch dat het eerder een gebrek aan luxe was dan iets anders – en dat voor een luxe-auto. Tesla nam die les ter harte, de meest recente Model S oogt minder karig van binnen.

Luxueuze geloofwaardigheid lijkt niet het doel van de binnenkant van de Model 3. En dat hoeft ook niet: met een vanafprijs van 35.000 dollar mikt Tesla immers niet op het luxe-segment. Desondanks zou een interieur met louter zwart leer en geborsteld staal te kil zijn geweest.

Het hout, de Scandinavische touch die we ook in latere Volvo’s terugzien, zorgt subtiel voor warmte en textuur. En het voelt ontegenzeggelijk prettig aan.

Voor wat het waard is: de kwaliteit van de kunststof, vaak een knelpunt bij goedkope wagens, is hoog. Onze auto is voorzien van lichtgrijs en zwart Alcantara. Hoewel Tesla deze synthetische suède niet meer gebruikt, geeft het een aangenaam cachet.


Het 15-inch touchscreen is het visitekaartje van Model 3.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Alles wat je moet bedienen, doe je vanaf dit scherm. Het duurt even voor je het door allemaal doorhebt, maar je leercurve hoeft niet steil te zijn. En het draagt bij aan de minimalistische look and feel.


Op de linkerzijde van het scherm zie je alle functies die nodig zijn tijdens het rijden. Gewoonlijk heb je die pal voor je neus als bestuurder.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Zodra je begint te rijden, wordt de P vervangen door een snelheidsmeter. Ook Autopilot, Tesla’s zelfrijdende technologie, kun je aan deze kant van het scherm monitoren.

Overigens heb je in een moderne auto sowieso niet veel meer nodig dan een snelheidsmeter. Traditionele meters stammen nog uit een tijd waarin het nog belangrijk was om bij te houden hoe hard de verbrandingsmotor werkte en je moest weten hoe heet olie en andere vloeistoffen werden.

Het is eigenlijk best wel fijn om niets anders voor je te hebben dan de weg die je aflegt en die houten strip wanneer je achter het stuur zit.


De kleine stuurkogeltjes kunnen onderwerp van discussie zijn. Dit is werkelijk de enige minimalistische keuze die discutabel is.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Enerzijds is het wel cool om een stuurwiel te hebben waar je maar één ding mee kunt en dat is sturen. Anderzijds kan het afleiden wanneer je tussen touchscreen en stuur moet schakelen om dingen te doen, zoals spiegels instellen.

Een groot probleem waar Tesla zijn tanden in heeft gezet is dat, wanneer cruisecontrol of Autopilot aanstaan, de stuurkogels toch gebruikt kunnen worden om te versnellen of te vertragen.

De meeste auto’s hebben knoppen en schakelaars op het stuurwiel. De gedachte hierachter is dat de handen daar blijven waar ze horen. Waar alle andere bedrijven A zeggen, daar zegt Tesla echter B. Die eenvoud in de stuuromgeving stelt Tesla in staat om de Model 3 in massaproductie te brengen. Bovendien neemt Tesla een voorschot op een toekomst waarin auto’s geen knoppen, schakelaars of instrumenten nodig hebben.


Volgens Tesla is het knipperlicht, vooraan in het dak, de enige knop in de hele auto.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Toegegeven, het duurde even voor we die knop ontdekten.

Oké, Tesla moest het zelfs voor ons aanwijzen. We zijn gewend dat deze knop midden op het dashboard zit, of bij het stuur.

Het is overigens verplicht dat die knop zich binnen de auto bevindt.


Maar, hé! Het is niet de enige knop in de auto…

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Alle vier de deuren worden van binnenuit met knoppen geopend.

En weer draagt het ontbreken van een handgreep of grendel bij aan het minimalistische karakter van de auto. En last but not least – vereenvoudigt de assemblage van de auto.


De achterbank – design by Tesla.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Tesla heeft een eigen fabriek voor banken en stoelen, niet ver van de assemblagelocatie trouwens.

De stoelen zijn comfortabel en doen denken aan matrassen en kussens met geheugenschuim. De bekleding mag er trouwens uitzien als van echt leer, het blijft synthetisch.

De stoelen achter zijn te strak en niet zo comfortabel als voorin. Maar omdat Model 3 een elektrische auto is, is er weinig trilling van motor of aandrijving – de accu zit onder de wagen en de enige motor zit bij de achteras.

Achter is er veel ruimte. We hadden twee passagiers met lange benen bij ons en zij klaagden niet over te weinig beenruimte.


Dus hier is-ie: de Model 3, Tesla’s minimalistische meesterwerk voor de massa.

Foto: Hollis Johnson/Business Insider

Qua design sluiten binnen- en buitenkant naadloos op elkaar aan. De Model 3 is een geweldige deal. De verschillende ideeën die al langer binnen de autoindustrie leven, zijn verfijnd en, waar mogelijk, teruggebracht tot hun essentie.

Het resultaat is extreem bevredigend. Minimalisme is misschien niet je ding, maar je kunt niet ontkennen dat het het ding van de Model 3 is.

LEES OOK: 13 verrassende feiten over de auto’s van Tesla die je waarschijnlijk nog niet wist