Sinds de oprichting heeft Tesla een elektrische auto voor de massa beloofd. Nu is die auto er eindelijk.

Elon Musk overhandigde vrijdag de eerste dertig exemplaren van de Model 3 aan klanten bij de Tesla-fabriek in Fremont, Californië. Voordat dat gebeurde, mocht ik een kwartier achter het stuur zitten van de auto van de toekomst.

Ik heb in alle Tesla-modellen gereden, van de originele Roadster tot de Model S P1 00D, het vlaggenschip Musks autobedrijf. Elke keer was het indrukwekkend.

Maar de Model 3 is van een andere orde.

Ik reed in het premiummodel, dat een actieradius van 500 kilometer heeft en optrekt van 0 naar 100 km/u net iets meer dan vijf seconden. Het interieur is simpel maar prachtig: veel leer en hout, met accenten in geborsteld metaal en een dak dat bijna volledig is gemaakt van glas. Een dashboard met snelheids- en brandstofmeters ontbreekt; in het midden is een touchscreen van 15 inch ingebouwd.

De zilverkleurige Model 3 waarin ik mocht rijden had aluminium velgen en lijkt wel een kleinere uitvoering van de Model S, met name de lijnen aan de achterkant van de auto. Het is een gelikte bak die onmiskenbaar van de tekentafel van Tesla komt.

Als je instapt, valt een ding meteen op: de eenvoud van het interieur. Een sleutel is er niet. In plaats daarvan open je de Model 3 met een app op je smartphone. Voor noodgevallen is er een reservesleutel in de vorm van een creditcard, die je voor de handgreep aan de buitenzijde van de deur kunt houden. De handvaten zelf zijn verzonken en verchroomd en steken niet uit zoals bij de Model 3.

Model 3 Dashboard EMBARGOED DO NOT USE

Foto: Tesla

Aan het stuur zijn een tweetal multifunctionele draaiwieltjes bevestigd, waarmee je de spiegels en het geluid kunt regelen. (Het audiosysteem is overigens behoorlijk goed, met streamingmuziek, USB-aansluiting, Bluetooth en natuurlijk een doodnormale radio.) Er zijn twee hendels, een om de auto in verschillende standen te zetten (parkeerstand, achteruitrijden, vrijstand en vooruit rijden) en een voor de richtingaanwijzer.

De rest is in te stellen via het grote touchscreen: airconditioning, rij-karakteristieken, navigatie, communicatie, snelheid. Het is in het begin vreemd, maar het went snel. Ik was verbaasd hoe prettig het is om geen druk dashboard voor je neus te hebben. Er zijn zelfs geen ventilatiegaten voor verwarmde of koude lucht. Er is een lange, dunne strip die loopt van de ene kant van de auto naar de andere. Met het touchscreen kun je de luchtstroom regelen.

Het ziet er niet alleen mooi uit, het simpele interieur maakt de Model 3 ook eenvoudiger om te produceren. En dat komt Tesla goed uit, want een half miljoen mensen hebben een reservering geplaatst voor de nieuwste elektrische auto van ye bedrijf.

De stoelen zijn comfortabel en bieden voldoende ondersteuning. Als je echt een sportieve zit wilt in je auto, dan stelt de Model 3 misschien teleur. Maar voor het gros van mensen zullen de stoelen prima zijn.

Model 3 Interior Glass Roof EMBARGOED DO NOT USE

Foto: Tesla

Dan de hamvraag: hoe rijdt de Model 3? In een woord: pittig. Het koppel van de Tesla-modellen altijd al uitstekend geweest. Ik reed in een Model 3 met achterwielaandrijving (een versie met vierwielaandrijving komt later op de markt) en genoot van de snelheid. Niet dat de Model 3 zo indrukwekkend was als de Ludicrous Mode in de P100D, maar de auto reageerde snel genoeg dat ik mijn aandacht er continu bij moest houden.

De Model 3 stuurt strak - en nog strakker toen ik eenmaal de Sport-modus inschakelde bij de stuurbekrachtiging, waardoor het net iets meer moeite kostte om de auto de bocht om te krijgen. De remmen zijn recuperatief, wat betekent dat bij het afremmen energie wordt teruggewonnen. De kofferbak is verrassend groot, en ook onder de motorkap is er plek voor spullen. Daarmee kan de Model 3 zich meten met de kleinere crossover SUV's.

De crux is dat de Model 3 op zijn manier net zo baanbrekend is als de Model S hiervoor. Nee, de auto is niet zo mooi als de Model S, iets wat Elon Musk herhaaldelijk heeft gezegd. Maar het is nog steeds een prachtige wagen. Zeker voor een prijs van 35.000 dollar, of ongeveer 45.000 dollar voor de iets luxere versie. Dit is met gemak de meest aantrekkelijke luxe auto met elektrische aandrijving die nu te koop is.

Ook al heb ik maar vijftien minuten achter het stuur gezeten, ik heb in bijna elke elektrische auto die op de markt is gereden. Als ik ze allemaal vergelijk, dan is de conclusie voor mij duidelijk: op de Model 3 staat geen maat.

Nu is het aan Tesla om er een half miljoen van te produceren.