Ontwerper Rolf Lebbink van Textline Reclamecentrum heeft plastic schotten gemaakt die cafés en restaurants tussen tafels kunnen plaatsen.

Als horecazaken weer open mogen van het kabinet kunnen ze er zo voor zorgen dat klanten voldoende afstand houden.

De transparante afscheidingswanden van polycarbonaat kosten 49 euro per stuk.

Plastic schotten zijn in korte tijd deel geworden van het dagelijks leven om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, bijvoorbeeld bij kassa’s in winkels. Een fabrikant van doorzichtige scheidingswanden is van plan ze ook te maken om tussen tafels in de horeca te plaatsen.

Ontwerper Rolf Lebbink maakt met zijn bedrijf Textline Reclamecentrum al kuchschotten voor balies die medewerkers moeten beschermen tegen hoestende klanten. Daarnaast heeft hij ze gemaakt voor taxi’s en vip-auto’s, bijvoorbeeld in de dienstauto van de commissaris van de Koning in Gelderland, John Berends.

Nu ziet Lebbink ook mogelijkheden voor kuchschotten in restaurants en cafés, die momenteel nog zeker tot het einde van deze maand gesloten zijn in het kader van de maatregelen tegen covid-19.

“Ik verwacht dat na 28 april een soort tussenfase gaat komen, waarbij gekeken wordt of het mogelijk is dat de horeca open kan, maar dat er tegelijkertijd voldoende afstand gehouden kan worden”, zegt de ondernemer uit Harderwijk tegen vaksite Misset Horeca. “Misschien is het nog te vroeg, maar zie het als een signaal van wat er mogelijk is.”

Verschillende maten

Doorzichtige schotten, gemaakt van polycarbonaat, kunnen tussen tafels worden geplaatst om klanten van elkaar te scheiden. Ze kunnen in verschillende maten worden gemaakt en worden voorzien van een opdruk. Per stuk kost een afscheidswand volgens Lebbink 49 euro, een prijs die kan worden aangepast naar volume.

Lebbink erkent dat hoewel de schotten klanten aan verschillende tafels van elkaar scheiden, ze nog wel in contact komen met horecamedewerkers. "Maar ik kan me voorstellen dat in een later stadium de overheid beschermende maatregelen als plastic handschoenen of mondkapjes voor gaat schrijven voor horecamedewerkers", zegt hij.

Worden kuchschotten en doorzichtige scheidingswanden een trend in de horeca? Het zal de komende maanden blijken. Zeker is dat veel Nederlanders al bekend zijn met producten van Textline. Het bedrijf levert namelijk al 100-borden langs de snelwegen gemaakt van rijstvliesjes.

Lees meer: